2024. augusztus 20., kedd

Az idő mindig győz

Rég jelentkeztem, pontosan két hete…

Mindjárt vége a nyárnak, másfél hét múlva véget ér a vakáció. Bizonyos szempontból ez egy elcseszett nyár volt, legalábbis a második fele mindenképp. Úgy terveztem ugyanis, hogy júliusban sokat dolgozom (táboroztattam), és majd augusztusban szépen jön a jól megérdemelt kikapcsolódás. Pihenés, utazás, koncertek, fesztiválok… Ezen terveim közül konkrétan mindegyik meghiúsult.

Akármennyire is egyesek szerint nálam „mindig félig üres a pohár”, itt mégse lesz panaszáradat, hiszen jól tudom, hogy a nyár első felében azért történt sok jó dolog is. Sőt, rendkívül mozgalmas volt a június-július: Esztergom, Visegrád, Pap-sziget, Nagymaros, Verőce, Római-part, budai és pesti csavargások, Margit-sziget, Gellért-hegy, Kapolcson a Művészetek Völgye, Sukorón az EFOTT fesztivál, Vácott a Vigalom, Sutiban a karaoke-parti, Hősök terén a TISZA nagygyűlés, Nógrádon a Szent Iván éj, öcsémék látogatása Kanadából, két ballagás, több családi szülinap, és persze az 50. születésnapom. Augusztusra viszont nagyjából semmi.

Arról nem fogok írni, hogy konkrétan mi történt velem, velünk ez alatt az időszak alatt, inkább arról, hogy mi zajlott eközben bennem. Ezeknek a heteknek a kulcs-szava számomra a „türelem” volt, kulcsmondata pedig: „Az idő mindig győz”.

Azt már jó ideje tudom, hogy az egyik legrosszabb tulajdonságom a türelmetlenség. Én vagyok a tipikus rögtön cselekvő ember, minden azonnal akarok. De azt is tudom régóta, hogy türelemre nagy szükség van. Egész egyszerűen nem lehet mindent egyből megcselekedni, megoldani. Van egy csomó dolog, amit ki kell várni, és van olyan ember, akit meg kell várni. Mert megéri! Ha az ember vár, még olyan csodák is megtörténhetnek, hogy egy pingvin totyogásból száguldásba csap át, majd felemelkedik, és együtt szárnyal a sassal.

És bizony arra is rá kellett jönnöm, hogy a várakozásnak is megvan a maga jelentősége. Többször írtam már, hogy az egyik kedvenc mondásom a „Békés harcos útjából” ez: „Az út a cél.”  A türelmes várakozás is egyfajta út, amikor kívül kevés látszódik, belül viszont sok minden zajlik, amikor a látható világban nem történnek események, magamban viszont rengeteg változás, fejlődés.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez alatt az időszak alatt nem voltak mélypontok. Alapvetően optimista ember vagyok, de azért néha el tudok kenődni rendesen. Lelkesből átmegyek ultra negatívba. Viszont képes vagyok arra is, hogy tudatosítsam: ami most látszólag rossznak tűnik, abból később jó születhet. Valamint meg tudom látni a szarban is a szépet. Ehhez a legjobb segítség, ha valaki azt tudatosítja bennem: „Minden rendben lesz!”

10 napja nem voltam otthon, ha kimozdultam, akkor is csak Pesten belül, rövid időre, rövid távra. Azért néha akadt lehetőségem egy kicsit csatangolni, bár igaz, hogy ebben a kánikulában vízparthoz lett volna kedvem, nem városnézéshez, de hát ez van.

Bejártam a Tisztviselő-telepet, az Orczy kertet, a Népligetet. Láttam sok szépet, például: Nagyvárad téri Református Templom, Magyarok Nagyasszonya templom, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Ludovika Campus (azaz Nemzeti Közszolgálati Egyetem), Ecseri úti Szent Kereszt templom. És láttam sok elszomorító dolgot, ilyen volt az elhanyagolt, némely helyen kifejezetten félelmetes Népliget, a lepusztult Planetárium, a jellegtelen, szemetes és büdös Szenes Iván tér.

Láttam sok szobrot, köztük régi szép alkotásokat, pl. Hősi emlékmű, Géza fejedelem szobra, Szt. Borbála, Mária Ludovika, Szt. László, Tinódi szobor, Kossuth szoborcsoport, de olyan szerintem förmedvényeket is, mint a Béke emlékmű a SOTE előtt. A sétáim során készült képekkel illusztráltam ezt a bejegyzést.

Volt közben egy nagyon rövid találkozásom Mesivel, a sógornőmmel, aztán ő és hosszú magyarországi tartózkodás után unokaöcsém, Domi visszarepültek Torontóba. Hiányozni fognak…

Bizonyos szempontból viszont tökéletes volt ez az időszak, a nehéz körülmények ellenére is. Van, ami napról napra, percről percre egyre jobb. A mottó: „Bármikor bárhol bármi megtörténhet.” És tényleg! Még akkor is, sőt meglehet pont akkor, amikor az ember nem is számít rá. A másik mottó meg a bizalom és bizonyosság, amit egyre erőteljesebben tapasztalok.

Ma végre hazajutok Nógrádra, épp augusztus 20-án. A mai nevezetes napon azonban nem lesz semmilyen ünnepi esemény a faluban, csak a római katolikus templomban. Az eddigi közösségi terek (vár, tájház, művház, községháza) után idén kizárólag egy templomban lesz mise és megemlékezés. Ráadásul példátlan módon most először az evangélikus lelkészt nem hívták meg, hogy megáldja az új kenyeret. Szerintem és sokak szerint tulajdonképpen egy nemzeti ünnep kisajátításáról van szó.

Értem én: ez a haldokló hatalom utolsó vergődése, aki már érzi a vesztét, de a végén még rúg egy jó nagyot. Például egy hitel felvételével, amit persze majd az új önkormányzatnak kell visszafizetnie. Ha már várakozás: nehéz kivárni ezt a négy hónapot, míg végre az új polgármester és testület hivatalosan is a falu élére kerül, és még nehezebb a 2026-ig tartó időszak, amikor is reményeim szerint végleg eltakarodik az ország kártékony vezetése is.

És hogy mit várok még? Azt, hogy visszatérjen az életünk a normál körforgásba. Hogy felkészüljünk Kendével és Csillaggal az egyetemista életükre, hogy beszerezzük Tündérnek és Kincsőnek a kollégiumhoz és az iskolakezdéshez szükséges dolgokat. Valamint olyan hétköznapi dolgokról álmodozom, mint elmenni fodrászhoz hajat festetni és vágatni, vagy visszatérni a reggeli edzésekhez és futni egy kört Almáskert virágneves utcáiban.

„Az idő mindig győz… Becsülj minden percet!” (Halott Pénz)

2024. augusztus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése