Tavaly, amikor
azt a remekbeszabott minősítést csináltam, rájöttem, hogy két dologra azért jó
volt ez az egész. Az egyik, hogy közelebb kerültem ahhoz az osztályhoz, akiket
a portfóliómhoz választottam, és akikkel akkoriban a legtöbb gondom volt.
Mostanra már kifejezetten jó a kapcsolatom velük, és lendületes, jó hangulatú
órákat tudok náluk tartani.
A másik, hogy
tudatosult bennem, milyen célokat akarok elérni a közeljövőben. Az egyik az
IKT-ben való jártasságom fejlesztése volt. Azaz lett volna, mert ennek a
megvalósulását a balesetem megakadályozta. Míg a többiek a továbbképzésen
tanultak, én itthon gyógyulgattam. Tehát még mindig totál béna vagyok a
digitális tábla és egyéb fincsiségek használatában.
A másik viszont
az osztályfőnökség volt.
Az előző tanév
során bíztam benne, hogy ofő leszek. Úgy adta volna magát a dolog. Aztán a
tanév végére kiderült, hogy mégsem. Ezt tudomásul vettem, és egészen ebben a
tudatban voltam egész nyáron. Majd sulikezdés előtt nem sokkal értesültem róla,
hogy mégis osztályfőnök lehetek. Derült égből villámcsapás, úgy ért a hír, de
nagyon örültem neki!
Osztályfőnök… Hú,
de nem kedvelem ezt a szót. Az „osztály”-t sem, mert valamiféle mesterséges
csoportosítást sugall. Amúgy az is, korosztály szerint rakunk egy csapatba x
számú gyereket, hogy belőlük majd jó közösség válik. A csoport, csapat szerintem
sokkal jobban hangzik. A főnökség meg valami extra fölé-rendeltséget jelent. A
Waldorfban osztálytanítónak, és nem főnöknek hívják őket. Jómagam partneri
viszonyként gondolok erre az egészre, mégis valamilyen szinten vezetnie kell a
gyerekeket annak a tanárnak, aki négy évig végigkíséri az életüket. Legyen
akkor csoportkísérő? Ha bárkinek van rá jobb ötlete, örömmel várom.
Az osztályom
pedig… A híres-hírhedt ötödik! Amikor meghallották a kollégáim, hogy én leszek
az ofőjük, szörnyülködés, sajnálkozás volt a legtöbb reakció. „Jaj, te
szegény!” „Csak éld túl valahogy!” Hogy fogod kibírni ezt a négy évet?”
Ésatöbbi… Én viszont nem túlélni, hanem élni szeretnék, velük együtt átélni sok
kalandot. Azzal az osztállyal, akit úgy összességében problémásnak tartanak
mások. Ráadásul újak is jöttek, ki Berkenyéről, ki Diósjenőről, ki tudja, ez hogyan
rendezi át a csoport szerkezetét. Nálam azonban mindenki tiszta lappal indul,
távol álljon tőlem bármiféle előítélet. Tudom, hogy naiv vagyok, de én akkor is
hiszek benne, hogy minden gyerek eredendően jó, legfeljebb néha elkövet pár
hülyeséget.
A mi osztályunk
a legnagyobb az egész iskolában. 25 fő, ami tudom, hogy nem túl sok, ahhoz
képest, hogy régen egy tanító 40-50 gyerekkel is elbánt a kis falusi iskolában,
összevont osztályban, igaz, nádpálcával a kezében, kukoricára térdepeltetéssel.
Amikor én gyerek voltam, 30 körüli volt az átlagos létszám, itt nálunk kb. 20. Itt
viszont adott 10 lány és 15 fiú, akik négy évre az én kezem alá kerültek. Én
pedig szeretem, talán tudatosan is vonzom a kihívásokat.
Az utolsó
augusztusi hétben pánikszerűen igyekeztem némileg otthonos teret teremteni a teremből
(figyelitek az alliterációt?). Szerencsém volt, mert az előző osztály főnöke hófehérre
festette ki (van a suliban sárga, zöld, de kék-szürke terem is), így némileg
semleges volt az alap.
Ez egy tök átlagos
terem, bordó függönyökkel, és minimum 40 éves ronda szekrényekkel, amiket majd
vagy lecserélek, vagy lefestünk. A sarokban egy borzalmas barna vitrin áll,
tele soha nem használt földrajzi és biológiai szemléltető eszközzel – ettől remélem
jövőre meg tudok szabadulni.
Az ajtón
varázsszavakkal üdvözlöm őket. Kaptunk kuckózós szőnyeget, a gyerekek pedig hoztak
be párnákat. Örököltem néhány zöld növényt, és beszereztem egy napraforgós
dekor-szettet (óra, zsepi-tartó, képek, lámpa, dobozok, stb.).
A faliújság a
szeptemberről szól, de van rajta szülinapos évkör is. Kezdem gyűjteni a fotókat
is, a „Miből lesz a cserebogár?” részhez. A rajz- és technika órákon készített
műveikkel fogjuk a falakat díszíteni, de rengeteg tervem van még dekorációra,
pl, színes tenyér-nyomatok, osztály-fa
Vettem pár
textíliát, ezekkel takartam le a csúnya bútorokat. Beszereztem egy csomó
papír-írószert is a közös alkotáshoz. Ebből is látszik, hogy hiába az
osztályfőnöki pótlék, az a pénz simán elmegy az osztályra. Valamint hiába a két
óra kedvezmény, az az idő pedig elmegy a rengeteg, feleslegesebbnél
feleslegesebb adminisztrációra.
Már megszámolni
sem tudom, mennyi papírt töltöttem és tölttettem ki, szedtem be, adatokat
gyűjtöttem, táblázatokat szerkesztettem, stb. Vezetnem kell a törzskönyveket, a
Kréta e-naplót, a magatartás- és szorgalom-jegyeket (erről persze megvan a
magam véleménye), a hiányzásokat és igazolásokat, kitölteni a bizonyítványokat,
és elkészíteni a statisztikákat. Ebédelés, napközi, hittan, szakkörök,
tankönyv-osztás… Ez az osztályfőnöki munka nagyon nem szeretem része!
Egy papírt
viszont saját ihletésemnek köszönhetek. A szülőknek ugyanis kiadtam egy
kérdőívet, hogy jobban megismerhessem a gyerekeket. Ez alapján egy ofős füzetet
vezetek, ahová a folyamatos megfigyeléseimet is rögzíteni fogom. Csináltam egy
fb-csoportot, ahol mindent meg tudunk egymással beszélni. Ha szükséges,
személyes beszélgetéseink is lesznek. És megtartottam az első szülőit, ahol,
meglepetésemre, szinte az összes család képviseltette magát.
Készíttettem
velük egy szociometriát, ami az osztályközösségen belüli társas kapcsolatokat
vizsgáltam. Érdekes volt látni a páros barátságokat, háromszögeket,
négyszögeket, és sajnos azt is, hogy van néhány peremre szorult gyerek is.
Az osztályfőnöki
órákon csakis beszélgetni fogunk, különböző témákról, a beszélgetős kuckóban. Ennek
azt a címet adom majd, hogy „Ami a szívedet nyomja” (Emlékeztek a régi svéd
gyerekversekre?). Látva a gyerekek zsizsegését, már most látom, hogy ehhez be
kell szereznem egy beszélő botot is. Célom, hogy emberien tudjanak egymással
kommunikálni, és úgyszintén emberien oldják meg konfliktusaikat. És mivel a
kommunikáció az egyik kedvencem, még egy osztály-blogot is el tudok nekik
képzelni.
Tudjuk, hogy hozott
„anyagból” dolgozunk. Tehát hiába akarnék muzsikus osztályt, mikor tavaly is
csak egy fuvolás, egy furulyás és egy zongorás volt köztük, idén pedig csak
egyetlenegy gyerek folytatja a zenélést. Nyilvánvaló ebből, hogy nem a
hangverseny-látogatás lesz a fő programunk. Viszont nagyon sokan sportolnak
közülük, vannak itt focisták, járnak karatéra, táncra, teniszre vagy úszni.
Tehát valószínűleg a mozgás sokkal jobban meghatározza majd az együtt töltött
időnket.
A „hozott anyag”
rám is vonatkozik, hiszen egy tanár nehezen tudja meghazudtolni a személyiségét,
Egy magyar szakos kolléga nyilván színházba viszi többet a gyerekeket, és ha
informatika szakos volnék, programoznék velük. Az én mániáim közé viszont a
természet, a környezetvédelem, illetve az egészséges életmód tartozik. Ezért
célom, hogy mi ilyen környezettudatos, egészséges „öko-bio” osztály legyünk.
Lesz szelektív kukánk, túrázni megyünk, és nem x csillagos szálláson alszunk,
hanem sokágyas táborokban vagy sátorban. Kirándulás, kerékpározás (igen, már
újra bicajjal járok!), várlátogatás, ilyesmi. A hegymászásba, barlangászatba,
kenuzásba a férjemet is be fogom vonni.
Lesznek
klubdélutánok és film-vetítések, megyünk majd tanyára és állatkertbe is. Első
körben csapatépítésként kimentem velük a Csurgó-forráshoz ipiapacsozni, amit
mindenki nagyon élvezett.
Már most azt
tervezgetjük, milyen programokat fogunk együtt csinálni, minek öltözünk farsangkor
(februárban!), vagy hová utazunk osztálykirándulásra (májusban!). „Réka néni,
menjük Londonba! Vagy Thaiföldre!” Háhá, ahhoz egy kicsit több osztálypénzt
kellene beszedni. J
Már most nagyon
kedvelem őket, bár a fentebb említett „Réka néni!”-t percenként hallom tőlük az
iskolában. Így szüneteim nem nagyon vannak, a reggelit örülök, ha délben eszem meg,
vécére eljutni pedig a lehetetlen kategóriába tartozik.
Ennek ellenére
élvezem ezt az új, sok nehézséggel, ám még több örömmel járó feladatot. Bízom
benne, hogy mindvégig örömöt fogok benne találni, és már most tudom, hogy lesz
részemről sírás-rívás a ballagáson. Célom, hogy érdeklődő, nyitott gyerekekké
váljanak. Lehet, hogy nem nálunk lesz a legtöbb kitűnő meg dicséret meg
magatartás ötös, viszont legyünk összekovácsolódott közösség. Ezért mindent
megteszek!
2019. szeptember
Drága Réka! Én magam is pedagógus vagyok. 2 éve kaptam azt a felkérést, hogy az "iskolai rémei" 5.osztály osztályfőnöke legyek. Egy csodát kaptam ajándékba, a legszerethetőbb, legszeretőbb közösséget (persze károgók még mindig akadnak). Rengeteg jó ötleted van, kívánom, hogy meg tudjátok együtt valósítani azokat. A sírást előre garantálom, mi már az első osztályfőnök órán elérzékenyültünk, mert túl vagyunk az együtt tölthető idő felén. :)
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm, kedves ismeretlen!
VálaszTörlésKedves Réka! Ernesztné Bea vagyok, Kisújszálláson élek és dolgozom. Úgy tűnik, az IKT kompetenciáim fejlesztésre szorulnak, mert nem sikerült beállítanom a felhasználói nevet. Jó lesz fejlesztendő területnek az önértékelésben. :) Minden jót kívánok.
VálaszTörlésA név megvan, ezt az indikátort kipipálhatjuk :) Köszönöm, Bea!
VálaszTörlésKedves Réka! Szeretnék neked a témában levelet írni, megadnád email-es elérhetőségedet?
VálaszTörlésKedves Ádám, a rekautja@gmail.com címre írhatsz nekem. Vagy a facebook-oldalamra is, Réka útja címmel. Köszönöm!
VálaszTörlés