2020. május 9., szombat

Kert - Április vége


Eltelt pár hét, és a kert egészen más arcát mutatja, mint amikor utoljára írtam róla. Az időjárás rendkívül szeles, így a szél lefújta a szirmokat a gyümölcsfákról. A ringló után elvirágzott a három cseresznyefa is. Már alig látszanak a japánbirs sötétrózsaszín virágai. Az eddig bordós rózsabokor zöldre változott, terebélyesedett. Felfedeztem a szomszédban egy szép, bordós levelű fát is. A diófák levele bukkant elő legkésőbb, most már virágzik, zöldül.
A mogyoróbokrok dús zöld levelekkel lettek tele. A kerítés mentén lévő hagymások
közül egy mutatta meg magát: Nőszirom! (Női Life Coach-ok!) Az északi szőlőtőkén pár levél jelent meg, a keleti oldalon lévő viszont elkezdett dúsan hajtani. A levendulákat visszavágtam, formára igazítottam. Nagyon meghálálták a törődést, dúsan zöldellnek. A kis virágágyásból ismeretlen virágok bukkantak elő, plusz oregánó és citromfű s.
Orgona ága… Bizony, anyák napján a halványlila orgonabokor a meghatározó a kertben. Mellette az indáktól megszabadított fügebokor, amin már látszódnak az apró zöld termések. Egy-két ágára hagytam felfutni a szintén itt gyökerező málnát. A sarokban zöldell a zsálya, és jó magasra nőtt a tárkony, már szárítom is a csokrokat. Szárítok kakukkfüvet és babérlevelet is, ajándék a faluból.
Megindult ugyanis a faluban a kertészek csereberéje. Naponta raknak fel posztokat elvihető növényekről, aki kapja, marja. Én kaptam citromfüvet, mentát, dísznádat, páfrányt, kánnát, muskátlit, kaktuszféléket. Már mindegyik a földben van.
Beszereztem egy csomó mindent a kertbe, pl. kapát, slagot tartozékokkal együtt, locsolókannát, és háztartási dolgokat is.
Tervbe vettem, hogy megpróbálom a gyep egy részét veteményessé átalakítani, de feladtam. Eső gyakorlatilag alig esett normálisan, amióta ideköltöztünk. A hosszú ideje tartó szárazság miatt a föld olyan kemény, mint a beton, bele se megy az ásó. Magas vagy mélymulcsos ágyáshoz kellett volna szalma és/vagy trágya, komposzt, stb. Inkább elengedtem a dolgot, majd ősszel beszántatok egy nagyobb részt, bevetem mustárral (kiváló zöldtrágya), aztán jövő tavasszal jó nagy veteményesünk lesz.
A meglévő ágyásokban szépen fejlődik a retek, a vörös- és lilahagyma, a fejes- és jégsaláta, valamint a borsó. Már onnan szedem a zöldfélét a reggelihez. A vörös-színű salátának és répaféléknek azonban se híre, se hamva. Azt a részt bekapáltam, a helyükre fogom majd kiültetni a palántáimat.
Bizony, kései palántázásba fogtam. Apró cserepekbe, mert azokat is találtam itt, raktam paradicsom, paprika, cukkini és csillagtök magokat. A paradicsom hajtott ki leghamarabb, aztán a cukkini, már csírázik a patisszon, de a paprikával nem történt semmi. Kapnak tőlem vizet és szeretet, sőt, néha napozni is kiviszem őket.
A gyerekek újra lenyírták a füvet, így nemcsak rendezettebb a kert, de lett sok fűnyesedék a talajtakaráshoz. Befedtem vele a sorközöket. Ennek három előnyét látom. Megtartja a nedvességet, tehát kevesebbet kell locsolni, visszaszorítja a gyomokat, tehát kevesebbet kell gazolni, valamint táplálja a földet is.
A cserepeket és balkonládákat, sőt, még a bödönöket is mindenféle zöldféle magjaival vetettem tele. Nő itt a karalábé és a karfiol (később, ha nagyobbak lesznek, valószínűleg nem férnek majd el, és kiültetem őket szabadföldbe). A teljesség igénye nélkül: koriander, turbolya, spenót, majoránna, bazsalikom, stb. Már némelyik kezd zöldellni.
A rigók annyira barátságosak, hogy a teraszra is idemerészkednek, sőt: egyszer be is repült egy tojó a házba a teraszajtón keresztül. A kis süsü folyton a zárt ablakon akart kirepülni, hiába nyitottam ki neki a bejárati ajtót is, aztán végül is kiterelgettem. A mókuskák (mert több van belőlük), sokszor bekukkantanak hozzám, és szédítő nézni, ahogy távoli ágakról ugrálnak át.
Írtam már, hogy imádok itt élni, és a kertben pepecselni?
2020. május

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése