A május neve
hiába tavaszutó, a nyár előszele nagyon érződött már rajta. Egyrészt az
időjárás is nagyon meleg, napsütéses volt, másrészt a közelgő vizsgák gondolata
eléggé ott motoszkált bennünk.
A klasszikus
iskolai tanulásban az lett a változás, hogy a vizsgaidőszak közeledtével
ritkultak a csoportos összejövetelek, és minden anyuka a saját gyerekeivel
koncentráltabban foglalkozott. A szabadabb tanulási formákat átvették a
kötöttebbek.
Új anyagot már
nem sokat vettünk, inkább a régieket néztük át, és gyakorolgattuk az év során
tanultakat. Például a verseket vagy a hangos olvasást.
Új könyvtáros
van Nógrádon, fellendült ott az élet, többet járunk be, hol velem, hol a lányok
magukban. Ők mindig valami új könyvvel térnek haza, már követni sem tudom, épp
ki mit olvas, és azt hiszem, ez így van jól, életük természetes részévé vált az
olvasás. Ilus már nem annyira a gyerekkönyveket kedveli, inkább az izgalmas,
krimis történetek kötik őt le.
Ebben a hónapban
ő (képzeletbeli) leveleket írt, Kincső pedig verseket másolt, hogy szépen
tudjanak fogalmazni (mint az anyjuk), és szépen is tudjanak végre írni (hmmm,
azt nem állítom, hogy ez sikerült, de hiszen én is pocsék rondán írok).
Nemcsak szépen
kellene írni, hanem helyesen is. Épp ezért májusban turbóztuk a tollbamondásokat,
és Ilusnál ez a terület az, ahol ebben a félévben ugrásszerű változásokat
vettem észre. (Kincső helyesírása még mindig pocsék, de hát még csak nyolc
éves, bízom benne, hogy egyszer majd nála is elérkezik az átkattanás.) Nyelvtanból
még a mondatfajtákat gyakoroltuk, amik elég jól mentek, és sok játékos elemet
lehetett belecsempészni a tanulásba.
Matekból
átismételtük a tanult mértékegységeket, de most főleg szöveges feladatokkal
foglalkoztunk. Azt hiszem, mostanra sikerült valamennyire megérteniük a „nyitott
mondatokat” (ha van kifejezés, amit utálok, akkor ez az).
Angolból
összefoglalásként elkészült a család komplett bemutatása, valamint a mindennapi
élethez szükséges hasznos kifejezések összegyűjtése.
Környezetismeretből
térképes gyakorlatokat csináltunk, amit mindannyian imádtunk. Végigvettük hazánk
nagytájait, és a nemzeti parkokat, sok kiegészítő képpel és videóval. Ezek
mellett az időjárási tényezőkről, életfeltételekről, elemekről volt szó (a
lányok mindig kihangsúlyozzák az ötödik elemet, a szeretetet!), amelyek közül
hangsúlyosabban foglalkoztunk a tűzzel.
A nagyoknál az
iskolában az országos kompetencia felmérés okozott nagy izgalmakat. Ennél
nagyobb marhaságot nem igazán láttam: tudásalapú a magyar közoktatás, a mérése
pedig kompetenciák vizsgálatával történik. Az évek során beletöltenek a fejükbe
adatokat, információkat, verseket, matematikai megoldási sémákat, aztán azt
várják tőlük, hogy legyenek kreatívak, logikusak, satöbbi. Egyáltalán nem csodálkozom,
hogy olyan vacakul sikerült mindenkinek, köztük persze sajnos az én
gyerekeimnek is…
A kislányok újra
rákattantak az Okosdoboz-ra, vacakabb időjárás esetén ezekből a játékos internetes
feladatokból oldottak meg néhányat.
Jó időben
azonban irány a kert! A lányok kiskertjében érik a borsó, virágzik a retek,
gubósodik a mák. Nálunk a gyerekeknek rendszeresen kell gazolniuk (hetente), és
locsolniuk (naponta). Együtt felkötöztük a borsót meg a paradicsomot, és
segítettek a kapálásban is. Gyógynövény-körúton is jártunk, de sokszor csak úgy
nekiindulnak Almáskertbe, ahol termésekkel rakodják meg kosaraikat, és
virágcsokrokkal térnek haza.
Megkezdődött a
házunk bővítése, amiben a gyerekeknek is részt kell venniük. Együtt bontották
le a teraszt, pakolták a faanyagokat, tüntették el a szigetelőanyagot.
Kende
fúrt-faragott, Kincső csavarozott, mindenkinek tennie kell a dolgát. Házépítés,
kertészkedés, nálunk ez az igazi életiskola.
Nehogy azt
higgyétek azért, hogy nálunk Nógrádban a gyerekek csak melóznak. Van bőven
játék és ünneplés is.
A május az Anyák
napjával kezdődött. Kendéék műsora meghatóra sikeredett.
Csillagék osztályáé inkább vicces volt, rengeteget nevettünk.
Elkészültek az
osztályképek és a nyolcadikosok tablóképei is. Eljuttattuk a családtagoknak a ballagási
meghívókat.
A hangszert
tanuló gyerekeimnél már lezárult a tanév. Megtörténtek a zenei vizsgák,
Csillagnak fuvolából, Kincsőnek zongorából.
Az igazi
lezárást azonban az évzáró hangverseny jelentette, amit idén már nem az
iskolában rendeztek, mert olyan sokan tanulnak zenét a faluban, hogy kinőtték a
tantermi kereteket. Az evangélikus
templomban tartották ezt a koncertet, ahol az összes furulyás, fuvolás és
zongorista fellépett, természetesen az én lányaim is.
A legszuperebb
előadás (csöppet elfogult vagyok) az volt, amikor a végén Fruzsi néni a három
nagylány tanítványával (köztük Csiluval) quartettben előadta a varázsfuvolát.
A május
megkoronázását a faluban a gyereknap jelentette. Volt itt minden, ami kell,
például lufi-hajtogató bohóc, akinél lehetett választani, hogy macit akarnak-e
vagy majmot, papagájt avagy cicát.
Ingyen osztogatták
a vattacukrot (amit én még soha nem ettem, annyira gusztustalannak tartom, épp
ezért a gyerekeknek se veszek soha, de ők évente egyszer ilyenkor brutál
mennyiséget befalnak belőle.)
Lehetett
élő-csocsózni, trambulinozni, de a legnagyobb poén a buborékfoci volt, ahol persze
Kende is beállt a csapatba.
Nem is a labda rúgása jelentette a lényeget, hanem,
egymás lökdösése, és a buborékban bukfencezés.
Nem maradhatott
el az arcfestés sem, ahol Ilus arcára focilabdát pingáltak, Kincső pedig
tündérarcú lett.
Virág és Kende
önkéntesek lesznek az Everness-fesztiválon, ennek a nyitótáborát, egyfajta
csapatépítő, ismerkedő napot tartottak Alsóörsön.
Nagylányom sikeresen
letette összes vizsgáját (történelem, földrajz, biológia). Külön megdicsérték a
környezetvédelmi projektért, amit barátnőivel csinált az iskolában komposztáló
létrehozásával, kukafestéssel, és hasonló fincsiségekkel tarkítva.
2018. május
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés