2024. július 26., péntek

Művészetek Völgye

KALANDOK KAPOLCSON
Durva kimondani, hogy a Művészetek Völgye immáron 35 éves fesztivál, de az még durvább, hogy én korábban még soha nem jártam itt.
Tulajdonképpen Kapolcson sem, csak átutazóban. Ez a központi falu, de a fesztivál néha öt, volt, mikor hét faluban volt.

Jelenleg három településhez kapcsolódik; Kapolcson kívül Vigántpetend és Taliándörögd is programhelyszín.
A falvak között a közlekedést a Csigabusz oldja meg, ami tök jó dolog, de csúcs-időben hatalmas rajta a tömegnyomor vagy egyszerűen képtelenség rá feljutni (lásd. az esti kis kalandomat a bejegyzésben később).

Tulajdonképpen régóta szemeztem a fesztivállal, de csak most adódott lehetőségem eljutni. Sógornőmtől ugyanis kaptam rá egy jegyet ajándékba, úgyhogy csütörtökön fogtam magamat meg a hátizsákomat, és útnak indultam a Balaton-felvidék felé. A Volán Budapestről közvetlen járatot indított, így délben már ott is voltam Kapolcson.

Az utazás egyetlen szépséghibája a brutális légkondi volt. Tudjátok, hogy nagyon nem vagyok fázós, sőt, de még nekem is nagyon hideg volt, amit nyomott. Szegény nénik előttem polár pulcsiban, kapucniban vészelték át az utat. (Soha, de soha nem fogom megérteni, hogy miért jó ez, a kinti 30 fok után bent hirtelen 15 fok.)

Úgy vágtam neki az útnak, hogy azt sem tudtam, hogyan lesz az éjszaka, ott tudok-e aludni vagy sem. Ha nem, akkor arra a B-tervem az lett volna, amit már pár fesztiválnál eljátszottam.

Hajnalig maradok és az első tömegközlekedési eszközzel jövök el. Szerencsére azonban végül is lett hely számomra a kempingben, ami igazából egy magánház kertje volt.

Rengeteg sátrat zsúfoltak be a gyümölcsfák és veteményeskert közé, a mi táborunk pont a kert legeldugottabb csücskében volt, közvetlenül a baromfiudvar mellett. Ide cuccolt le a fiam a barátaival, középen egy közösségi teret kialakítva, melyet egy kemping-asztal és néhány horgász-szék alkotott, a térben festői összevisszaságban hevertek a száradó ruhák, üres üvegek, nutella, cigi, stb.

Alig vittem magammal holmit, csak vizet és némi ennivalót. A sátor az unokaöcsémé volt, plédet Kende szerzett. Ez alapesetben elég is lett volna a nomád lelkemnek, hiszen sokszor kempingeztem, többször vadkempingeztem is, aludtam jónéhányszor a földön. Most úgy csináltam, hogy a pokróc egyik fele volt alattam, a másikkal takaróztam. Azzal viszont nem számoltam, hogy ennyire lehűl éjjel az idő.

Hajnalra 11 fok lett, nagyon fáztam! (Életemben a leghidegebb sátorozásom Madeirán volt, 6 fokkal.) Reggel a kihalt faluban a megállóban vacogva dideregtem, és imádkoztam, hogy ne legyen a buszon légkondi. Végül meleg volt és napsütés, kellemesen és gyorsan utaztam hazafelé. Na, de ne siessünk ennyire előre, nézzük meg, mi is volt tegnap Kapolcson.

A Művészetek Völgye a többi fesztiválhoz képest hosszú, 10 napig tart. Rengeteg a kulturális program, átláthatatlan a sokféle esemény.
A művészetek minden ága képviselteti magát, vannak könnyű-, komoly- és népzenei koncertek, táncházak, kiállítások, irodalmi és színházi előadások, kézműves foglalkozások, mindenféle workshop…

A kézműves vásárban az embernek már attól jó lesz a kedve, ha látja, mennyi sok tehetséges és kreatív alkotó él hazánkban.

Az ételválaszték kiváló, a hagyományos magyar kajától kezdve a különböző népek konyháján át a vegán ételekig terjed a skála. Én fokhagymás lángost ettem.

A magánházak és a templomok udvara is nyitva, betérhetnek a látogatók, szívesen fogadják a vendégeket.

Ott a Momentán, a Kenderkert, a Manó udvar, meg ilyen különleges nevek is, mint Szitakötő udvar vagy Beszélő kút.

Van külön helye Harcsa Veronikának, Szirtes Edinának (Mókus udvar), Hobónak vagy a Kalákának.

Rendeznek kiállítást tűzoltó szertárban és plébánián is. Olyan gazdag a kínálat, hogy szerintem az sem jár az összes helyszínen, aki végig ott van.

Nekem meg csupán egyetlen napom volt bejárni a területet, ami Kapolccsal majdnem sikerült is. Amikor megérkeztem ugyanis, annyira belelkesedtem, hogy fogtam magamat, és órákon át ide-oda sétálgattam, miközben vigyorogtam, mint egy vadalma.
Beszippantottam a hely atmoszféráját, elmerültem a hangulatban, élveztem az élményeket, melyek minden érzékszerv számára nyújtottak valami különlegeset.

Volt itt persze rengeteg fiatal, de azért sok kisgyerekes családot láttam, és ami örömteli, hogy idősebbeket is. A fesztivált amolyan folk-hippi stílusúnak tudnám leírni. Színes ruhák, szoknyák, egyedi öltözékek kavalkádja. A virágos trikó, buggyos gatya, túraszandál, vászon-hátizsák kombómmal egyáltalán nem ríttam ki a környezetemből.

Találkoztam ismerősökkel: nógrádiak, széplakiak, sulitársak, stb. És közben ment a folyamatos real time chat…

A Nógrádi Manó Műhely minden évben kitelepül Kapolcsra, Eszterék házába. Vele beszélgettem, körbevezetett a házban, a kertben.

Bemutatta az ott jelenlévő embereket, akiknek kusza kapcsolati hálóját képtelen lennék felidézni. Csodálatosak az alkotások, fantasztikus udvarukban a hangulat.

Aztán emlékezetes Dorkával a papírhajó-hajtogatás és úsztatás a patakparton, valamint unokatestvérének, Annának a patak átugrása. Ehhez a spontán performanszhoz a járókelők hangosan drukkoltak, sőt, némi segítséget is kapott pár önkéntestől.

Remélem, eléggé szemléletesen érzékeltetem számotokra azt az oldott, követlen hangulatot, ami ezt a fesztivált jellemezte. Mostanában nagyon ez van az én életemben is: elfogadni azt, amit hoz az élet, örömmel megélni azt, ami van.

Nagyon jó volt újra a Balaton-felvidéken lenni. Ha nem is a közelben, de ezen a vidéken éltünk két évig, és annyira kellemes érzés mindig a visszatérés.

Autentikusan felújított, színesre vakolt, kőből épült, stukkódíszes, oszlopos tornácos, spalettás, osztott ablakos házak. Ez abszolút az én világom.

És akkor ráadásnak az olyanok, mint malom, fazekas- vagy kovácsműhely, kő- és fahidak, patakok…

Konkrétan három programon vettem részt. Kettő koncerten, amiben az a vicc, hogy idén mindkettőt láttam már élőben, az egyiket a Budapest Parkban, a másikat épp most vasárnap a Váci Vigalomban. Az egyik koncert az Analóg Balaton volt a Lőtéren, ehhez kapcsolódik egy kis érdekesség. Este 9 körül indultam útnak a szomszédos faluba, Taliándörögdre. Hatalmas volt a tömeg a busznál, persze hogy nem fértem rá fel, és látható volt, hogy a következőre sem fogok.

Nekiindultam hát gyalog, hogy majd útközben stoppolok. Naiv lényem bízott abban, hogy ha nálunk Nógrádon max. a 3., de inkább az 1. vagy a 2. autó mindig megáll a bekötőn, ha kirakom a kezem, akkor itt sem lesz másképp. Pedig de: sorra húztak el mellettem, és a hozzám hasonló merészek mellett az autók, de senki sem állt meg.

Így hát végig gyalogoltam a kb. 5 km-es utat a szállásunktól a lőtérig, először szürkületben, majd sötétben. Mondogattam is magamban, hogy nem vagyok normális, 50 évesen, tök egyedül bandukolok itt az úton, egy tök ismeretlen helyre, azt sem tudom, pontosan hová. Picit para volt, de közben muris is, egyszóval izgalmas.

A koncert maga jó volt, a közönség annyira nem. Ismét nem értettem, minek megy koncertre az, aki nem az együttest akarja hallgatni, hanem helyette beszélgetni, baromkodni. A folyamatos pofázástól, visítástól, röhögéstől sokszor alig hallottam a zenét, amiért odamentem. A másik az állandó lökdösődés volt, pedig nagyon nem a zúzdában álltam, hanem jóval távolabb. Főleg a tini kiscsajok voltak nagyon pofátlanok, gátlástalanul átgázoltak bárkin.

Visszafelé nagyon nem akartam gyalogolni, ezért kicsit hamarabb eljöttem, hogy mindenképp felférjek a buszra. Sikerült is, még ülőhelyem is akadt, jól esett a pár perc pihenés. A busz aztán zsúfolásig megtelt, mentek a vicces beszólogatások, poénok, visítások a tömegben. A legjobb az volt, amikor együtt elénekeltük az „Olyan Ő”-t. Merthogy a cél a Bagossy Brothers Company koncertje volt a Panoráma színpadon.

Azt hittem, hogy mivel 4 nappal korábban hallottam őket Vácott, ezért most nem lesz valami nagy durranás számomra, pedig de! Talán ez lett az este fénypontja. Végig énekeltem a számokat, táncoltam és ugráltam a zenére. Először egyedül, de a vége felé megérkezett Kende és Domi, majd később a barátaik is. A levezető „Everybody”-ra már együtt buliztunk (igen, nem tévedés, a Backstreet boys régi száma zárta a koncertet).

A Hagyományok háza Folk udvar esett legközelebb a szállásunkhoz, ide a nap folyamán többször is betértem. Először egy előadást hallgattam meg Gömörről. Pontosabban Agócs Gergely népzenész, népzenekutató beszélgetett Hizsnyai Zoltán költővel.

Aztán belecsöppentem egy tánctanításba. Mikor odaértem, körben állt mindenki, gondoltam, beállok én is. Erre egy perc sem telt el, a tánctanárok elrikkantották magukat: „Akkor most mindenki keressen magának párt!” Kicsit elszontyolodtam, hogy nekem úgysem akad táncpartnerem, már majdnem el is hagytam a parkettet, amikor elém penderült egy 30 körüli fiatalember, és megragadott. Innentől fogva vele ugrósoztunk meg csárdásoztunk. Meg kell mondjam, ügyesen járta a srác, ráadásul jól tartott, jól vezetett. Utoljára Gábor bácsi forgatott így meg a Tázló táncházban. Szeretem, ha a férfi a táncban határozott, lehet rá támaszkodni, hinni benne, hogy tudja, merre visz, és feltétel nélkül rábízni magamat. Uh, ez most már nem is a táncról szól, hanem nagyon másról, az életről, de aki érti, az érti.

Estére aztán zsúfolásig megtelt az udvar, szerintem min. háromszor annyian voltak, mint amennyien ténylegesen befértek volna. Nemcsak a parketten, de a porban is roptuk a moldvait, nagyon vidám hangulatban. Éjjel 1.30-ig jártuk a táncot.

A mai nap a regenerálódásé volt. A gyerekek a munka, barátok, bulik miatt egyelőre összevissza vannak az országban, ezért jelenleg csend, nyugalom és béke honol a nógrádi házban. Leginkább a kétnapos alváshiányt igyekeztem több szakaszból álló alvással bepótolni. Ezen kívül átnéztem a fotókat, átgondoltam ezt a csodaszép napot, és megírtam ezt a blogbejegyzést.

Holnap viszont, ha nem is lesz olyan nagyszabású utcabál, mint amit eredetileg terveztünk, azért lehet, hogy összejövünk az almáskertiekkel egy kis spontán bulira. Mert a nyár most erről szól leginkább: kevesebb tervezés (lásd. se az EFOTT, se a Művészetek Völgye nem volt idén tervbe véve), annál több hirtelen ötlet, és áramlás a flow-val. Mint ahogyan majd vasárnap is lesz…