Betlehem egészen mást adott, mint amire számítottam. Fura
nap volt, negatív és pozitív élményekkel egyaránt, meglepetésekkel tűzdelve.
Egyrészt buszra kellett szállnunk, 10 km-t utaznunk, majd át
is kellett mennünk a határon. Izrael-Ciszjordánia. Politikailag nem túlzottan
fejtegetve véleményemet, azért elég furcsa volt ez így. Hasonló élmény, mint
nyáron Cipruson, ahol a sétálóutca egyik fele görög, a másik már török rész.
Mindkettő igen szomorú, de itt a kemény fegyveres jelenlét is hozzátesz a
dologhoz.
Odafelé átengedtek simán, kifelé már feljött a buszra egy
katona meg egy kommandós külsejű fegyveres. Az arabokat alapból leszállították
extra ellenőrzésre, ők meg a buszon néztek szét. A turistáktól csak útlevelet
kértek, de akit gyanúsnak találtak, azt jobban kikérdezték. Szóval Palesztinába
(azaz Ciszjordániába) befelé könnyen vezet az út, kifelé már rögösebb.
„Betlehem kis falucskába…” – szól az ének, de Betlehem nem
is kicsi, nem is falu. Egy közepes méretű város, ami igencsak szedett-vedett. Marokkóban
csöppentünk először bele ebbe a magyar szemmel nézve kaotikus, rendetlen, és
koszos világba. Izrael is ilyen, főleg a nagyobb városok, de Betlehem még
mocskosabb.
Az utcákon szemét szerteszéjjel, mindenhol építkezések, az
utak feltúrva. Úgy tűnik, mintha elindultak volna a fejlődés útján, modernebb
épületek ékelődtek a régi házak közé, de a káosz eléggé lelombozó.
A főtéren hatalmas karácsonyfa, nem igazán illett oda a
tavaszias-őszies időben, előtte extra giccses betlehemi jelenet.
Először természetesen azt a helyet akartuk látni, ahol a kis
Jézus világra jött. Istálló, barlang, ezek a képek jelennek meg a laikusok lelki
szemei előtt, de persze mit találtunk? A szent hely fölé emelt templomot. Az
egyik fele katolikus, szép árkádos kerengővel, gótikus stílussal.
A másik része, a Születés Temploma ortodox (a különböző
felekezetek, római, görög, örmény, küzdenek a különböző szent helyekért). Ezt a
bazilikát ahány hódító nép, annyiszor igyekezett elpusztítani, de mindig
sértetlenül túlélte. Ahhoz, hogy bejuthassunk, szűk és alacsony kőkapun kell
meghajolva belépnünk – talán jelképes ez így, tisztelettel fejet hajtunk.
A belső tér a lehető legeklektikusabb: régi famennyezet,
csiszolt kőoszlopok, százmillió lógó fémdísz… Huh, nagyon nem jött be. Ami még
inkább gáz volt, hogy akármennyire is korán jöttünk, már akkor rengeteg embert
találtunk a templomban.
Az egyik oldalán hatalmas tömeg, itt kellett sorban állnunk
a szent helyhez való be(le)jutáshoz. Külföldi csoportok a világ minden tájáról,
sokféle nyelven hangoskodva, tülekedve. Ráhangolódás kizárva.
Innen bejutottunk egy kisebb, ikonokkal tarkított, számomra
szintén nagyon giccses terembe, ahol a nyomakodás tovább fokozódott.
Tetőfokára akkor hágott, amikor egyszemélyes méretű kis
ajtón, majd lépcsőkön kellett lemennünk a Születés Barlangjához. Előttünk
franciák, mögöttünk ázsiaiak, hangzavar, passzírozódás, stb. Kezdett elmenni az
életkedvünk.
Odalent fémből készült betlehemi csillag jelezte az
állítólagos helyet, ahol Jézuska megszületett. Mindenkinek 1-2 másodperce volt
arra, hogy megérintse, utána hajtották tovább a tömeget. A közeli jászolban a
kisded műanyag babaként… Ihletettség esélytelen.
Még egy, kevésbé ismert szent hely van Betlehemben, és ez a
Tejbarlang kápolna. Egy barlang volt itt régen, ami fölé természetesen templomot
emeltek.
A barlang arról híres, hogy itt szoptatta Mária Jézust,
amikor a csecsemőgyilkosságok elől menekült a szent család. Egy csepp anyatej
a földre csöppent, amitől a kő fehérré vált.
Ez a templom igencsak szép, tele cetlikkel, amire a
Szűzanyához szóló fohászaikat írják fel a látogatók. Egy francia csoport szent
dalt énekelt itt el, ettől kissé megjött az a bizonyos várva várt ráhangolódás.
Utólag utána olvasva: ebben a városban volt Bar Kochba
felkelése (a kivágott nyelvű, akiről a híres játékot elnevezték), és itt
fordították le először latinra a Bibliát.
Ami a lelkünket nagyon megérintette, az a fal meglátogatása
volt. Nem is értettem, mi a csudát lehet nézni egy több méter magas betonfalon,
ha csak azt nem, hogy emberek egy egész életet kénytelenek leélni mögötte. De
mikor odaértünk, rájöttünk, hogy a lényeg a graffitikben rejlik.
Ciszjordánia egy Izraelbe beékelt terület, amit fegyveresek
őriznek, tehát a lakóknak tilos a kijutás. Az egyik falfelirat szerint ez a
világ legnagyobb börtöne.
Palesztin fiatalok írásai olvashatók a fal egyik szakaszán
arról, hogyan égették fel otthonaikat, ölték meg családjukat, kényszerültek
menekülésre.
A graffitik egyszerre viccesek és szomorúak. Tömören,
találóan fejezik ki készítőik mondanivalóját. Az igazságokon az ember elsőre
sokszor felnevet, aztán elfacsarodik a szíve.
A világ leghíresebb graffiti-művészének, a titokzatos
Bansky-nak is található itt pár alkotása.
Érdekes: szent helytől nem kerültem ihletett állapotba, de
ez az élmény mélyen elérzékenyített.
Betlehem is egy nagy bazár, bár Jeruzsálemnél rondább
változatban. Vonzereje az olcsóságában rejlik; gyakorlatilag ugyanolyan
holmikhoz hozzá lehet jutni, mint Izraelben, csakhogy töredék áron.
Két boltba is betértünk, és rájöttünk, ezek a palesztinok
nagyon nagy arcok. Semmit nem akartak ránk sózni, teával kínáltak, és akkor is
kedvesen elbeszélgettek velünk, ha látszólag nem is akartunk venni semmit. Majd
amiért ilyen jó fejek voltunk, mindkét helyen kaptunk ajándékot: hűtőmágnest,
karácsonyfadíszt, sőt, Juli egy pólót is (ingyen!).
A végén még volt egy hosszas csalinkázásunk, amikor a
buszmegállót keresve keringtünk a belvárosban, többször is visszatérve ugyanazokra
a főbb helyekre, de végül kijutottunk Betlehemből, és visszatértünk Jeruzsálembe.
Itt még késő délután megnéztünk pár dolgot, de azt majd az
utolsó, Jeruzsálem 2. című bejegyzésben fogom elmesélni.
2020. február
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése