2020. február 4., kedd

Út a Holt-tengerig - Izrael 7.

Három a magyar igazság – és egy a ráadás. Ez a törvény érvényesült a következő napon. Azaz három klassz helyen jártunk, a ráadás meg egy szuper szállás lett.
Elhagytuk Izrael déli részét, a Vörös-tengert, és észak felé autóztunk, méghozzá a sivatag túloldalán. Rövidesen elhaladtunk az előző napról már ismerős egyiptomi figurák, azaz a Timna park bejárata mellett.
Most azonban nem álltunk meg, továbbmentünk a nyílegyenes úton. Az volt a terv, hogy megyünk, megyünk, aztán ha látunk valami érdekességet jelző táblát, akkor megállunk.
Az első ilyen egy antilopfarm volt. Egy kedves fiatal lány fogadott itt bennünket; először egy viszonylag fás, zöld részhez értünk, majd a fogadóközponthoz.
Utána viszont egy hatalmas kopár térségen hajtottunk végig az autóval, ahol szabadon legelésztek a különféle állatok. Sajnos biológiai ismereteim igencsak hiányosak, de az antilopot és a zebrát felismertem. A legcukibbak a kicsinyek voltak!
Tettünk egy nagy kört, sokat fotózva, aztán leparkoltuk a kocsit, és bementünk Noé bárkájába. Odabent a teljesség igénye nélkül szurikátát, leguánt, teknőst, és csomóféle maradat láttunk. A pávák szabadon mászkáltak körülöttünk meg a bárka tetején.
Második megállónk egy krokodilfarm lett. Egy eléggé különcnek tűnő, idősebb pár él itt, kb. 2000 krokodil társaságában. Először körbejártuk a tavakat, sok fotót kattintgatva a krokókról. Legjobban egy magaslatról lehetett rájuk lelátni.
Aztán egy zsidó nagycsaládokból álló csapathoz csapódtunk hozzá. A férfiakon-fiúkon sábesz, a lányok-asszonyok szoknyában, a nők fején kendő. Ez itt a helyi módi. Az idegenvezetés ugyan héberül zajlott, de néha angolul is mondott nekünk a nő pár mondatot.
A legnagyobb szám itt egy icipici, a tojásból pár hete kibújt krokodil-bébi volt, amit a nő a kezébe vett, és mi is megsimogathattuk.
Délután értünk el a Holt-tengerhez. Mielőtt lementünk volna a partjára, egy elhagyott sóbányát látogattunk meg. A tengeri út mentén ugyanis magas sziklák sorakoznak, amelyek mind sóból állnak.
Egy csomó lépcsőn meg létrán kellett felmásznunk a kilátó ponthoz, ahonnan klasszul látszódott a Holt-tenger déli része. (Vagy tó? Végül is sós. De kicsi. Szóval ezen lehetne vitázni…)
Némi csalinkázás után végül is lejutottunk a partra. Már lemenőben volt a nap, gyönyörűek voltak a fények. A víz türkiz, az ég rózsaszínű. És mindenütt csak só, só, és só! Bementünk a só-szigetekre fényképeket csinálni.
Mikor már szürkült, a hegyek között még várt ránk egy kis autós utazás. A Holt-tenger közelében ugyanis nem találtunk olyan szállást, amit ki is bírtunk volna fizetni. Rengeteg szálloda állt a parton, de azokat nem a mi pénztárcánknak találták ki.
Amikor aztán megérkeztünk Aradra, az Advenure Hostel Dead Sea-be, azonnal tudtuk, hogy megérte. A hely rabul ejtett! Eredetileg egy éjszakát maradtunk volna, de annyira megragadott minket a hely varázsa, hogy végül kettőt fizettünk ki.
A recepciósok kedvesek, segítőkészek, ott helyben tudtunk finom pizzát enni (a sok hideg élelem után mennyei volt), és tele volt a hely a világ minden tájáról érkezett emberekkel. Fülöp-szigetek, India, Hollandia, Peru, Svédország, Németország, Olaszország… Ismerkedtünk, beszélgetünk.
Ráadásul nagy nap volt ez – a hanuka utolsó napja. Úgyhogy együtt ünnepelt a nappaliban az összes hostel-lakó. Megismerhettük az ünnep eredetét, meggyújtották az utolsó gyertyát az egyébként sörösüvegekben (!) álló tartón, aztán kaptunk lekváros fánkot, és helyi itallal koccintottunk (de ugyebár nem ittunk).
Ezek után pedig éjszakába nyúló beszélgetést folytattunk a különböző nemzetek lakóival a világ sorsáról és jövőjéről.
Nagyon későig nem maradhattunk, ugyanis a másnapi napkeltét egy különleges helyről akartuk megnézni. Ha elolvassátok a következő bejegyzést, majd megtudjátok honnan.

2020. február
(Az útért és a fotókért köszönet Szabó R. Zoltánnak.)