Ébredés után az
volt az első dolgunk, hogy kerestünk magunknak egy nagyobb élelmiszer-boltot.
Miután itt bevásároltunk, a lépcsőn ülve Zoli megitta a kakaóját, Réka meg a
joghurtját. (Ez nálunk a szokásos leosztás.) Ekkor hirtelen légvédelmi szirénák
szólaltak meg. Értetlen fejünket látva egy idősebb hölgy elmondta, hogy most
van Ciprus török megszállásának 45. évfordulója.
Ezt a szigetet (Máltához
hasonlóan) a történelem során gyakorlatilag mindenki megszállta. A XX.
században brit gyarmat volt, aztán a görögöké lett, de számottevő volt rajta a
török lakosság is. A törökök szerint görög puccs történt és erre reagálva részükről
önvédelem, a görögök szerint erőszakos török megszállás. A lényeg, hogy az
ország 1974 óta két részre szakadt, egy északi független török köztársaságra,
amit a mai napig csak Törökország ismer el, illetve egy déli görög részre, ami
ma már az EU tagja.
Erről még a
folytatásban fogok írni, a mi napunk viszont hosszú sétával folytatódott. A
város utcáin kóborolva végül eljutottunk a Salt Lake-hez.
A tó csücskében
először az Aquadukt-ot néztük meg. Ez egy hatalmas, római vízvezeték, ezen
keresztül szállították a vizet az ókorban a városba.
Itt megreggeliztünk, aztán
útra keltünk, mondanom sem kell, hogy kánikulában.
Ciprus Afrodité
szigete, állítólag itt bukkant elő a habokból a szerelem istennője. Róla
nevezték el az ösvényt, ami sűrű nádason keresztül vezetett ki a tó partjára.
Mondják, hogy ez
a rózsaszínű flamingók gyülekező-helye, ehhez képest belőlük egyetlen példányt
se láttunk, csak csigaforgató madarak röpködtek fölöttünk.
Ezután a közeli
főúthoz mentünk ki, naivan azt gondolva, hogy majd szépen stoppolunk, valaki
meg úgyis felvesz. Hisz így volt ez Madeirán is. Hát itt nem, a sok próbálkozás
alatt senki sem állt meg nekünk. Máltán pedig mindenhová busszal mentünk,
annyira jó volt a helyi „Volán” – itt annyira az sem.
Egy és negyed órát
várakoztunk a reménytelenségtől elgyötörve a tűző napon, mire végre jött egy
busz, és, átszállással ugyan, de elvitt minket Lefkará-ba.
A falucska
kárpótolt mindenért. Nagyon hangulatos kis kézműves település, amolyan
Szentendre stílusú, szák sikátorokkal, girbegurba utcácskákkal.
Az utcákban
pedig a helyi kézművesek termékei: csipkék, hímzések, ötvös-munkák, ezüst-holmi,
kerámiák…
A házak szorosan
egymás mellett, a spaletták élénk színűre (leginkább kékre) festve, lábunk
alatt kő, fejünk felett erkélyek.
Érdekesség volt a sok hatalmas agyagedény,
amelyekben vagy olíva-olajat, vagy bort tároltak.
A templom ezúttal
sem maradt ki, itt a Szentkeresztről nevezték el. És persze mecset is volt, a
békés együttélés jegyében.
Megebédeltünk
egy hangulatos kis étterem kerthelyiségében, ahol, minő döbbenet, rövid ideig
enyhén esett az eső! (Ciprus nagyon száraz és eléggé kopár vidék, április és
november között nem jellemző a csapadék.) A szigeten a kisebb utakon pici buszok
járnak, amik ingyen elvisznek minket a nagyobb buszokhoz.
Amikor hosszas
utazás és séta után végre visszajutottunk az apartmanba, lefoglaltuk a szállást
a következő napokra, és megterveztük, melyik nap hová menjünk.
Másnap pl. Aiya
Napába, ami igazából egy üdülő-település, hosszan elnyúlva a tengerparton. Mi
azonban a központjánál szálltunk le, és onnan tovább buszoztunk Capo Greco
felé.
A sétaút első
fele természetesen sokkal jobb volt, mint a második, mivel először melegben
mentünk lefelé, aztán meg forróságban felfelé. Viszont megérte, mert
eljutottunk Ciprus legdélkeletibb csücskébe.
A tenger mélykék
meg türkiz volt, hol egy öböl, hol egy szikla, némelyen katonai támaszpont
emlékeztetett arra, hogy itt azért a mélyben forrnak az indulatok.
Az egyik
részen megmártóztam végre a tengerben, és felavattam vadiúj szervetős kalocsai
bikinimet.
Annyira pusztítóan meleg volt, hogy aztán egészen a buszmegállóig
fürdőruhában gyalogoltunk.
Fentről néztük, ahogyan a Kék Lagúnába egymás után
érkeznek meg a turisták özönét szállító hajók (köztük egy kalózhajó is). A
lehorgonyzó hajókról aztán az emberek sorra ugráltak a hűsítő tengervízbe.
A központba
visszaérve a kolostort zárva találtuk, mellette viszont egy szép, ikonokkal
díszített kőfalat.
Itt egy tájház-szerűséget is megnéztünk, ami előtt mi más
állhatott volna, mint Ciprus egyik nemzeti jelképe, egy csacsi.
A főúton
fagyiztunk, és meglátogattuk Flinstone-ékat Frédi és Béni étterme mellett
kisétáltunk a tengerpartra, ahol pihentünk, és néztük a hullámokat.
Larnacába érve,
miközben vártunk az átszállásra, a homokos strandon is elidőztünk egy kicsit.
Itt végre Zoli is megfürödhetett. (Ő hallássérült, és emiatt nem tud jól
úszni.)
Az Intercity
busz aztán elvitt minket a fővárosba, Nicosiába. Vagy Lefcosába? Cipruson az a
vicces, hogy a legtöbb városnak minimum kettő (néhol három) neve van, és sose
tudod, melyiket használják épp.
És most Nicosiát
fogom, ahol a busz a központi végállomáson tett le minket, innen a szállásunk
kb. 10 percre volt gyalog. A régi városfalon belül, ódon sikátorban, hangulatos
környéken. Tony the place to stay – ilyen hülye nevet adtak a panziónak, de mi
megkedveltük.
Némi pihenés
után még kicsit belevetettük magunkat a belváros éjszakai életébe: sétáltunk,
kirakatokat néztünk, fagyiztunk, majd holtfáradtan dőltünk ágyba.
A következő
bejegyzésben részletesebben bejárjuk a fővárost, és Észak-Ciprust is bemutatom
nektek.
2019. augusztus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése