2019. augusztus 24., szombat

Ciprus 3. - Észak-Ciprus, Troodos

Mint azt már írtam, Ciprus kettéosztott ország lett a görög puccsot és a török megszállást követően. Történt amúgy egy kísérlet az egyesítésre, de a népszavazáson a görögök, akik a sziget lakosságának kb. kétharmadát alkotják, nemmel voksoltak, hiába akarta azt a kb. egyharmadnyi török lakosság. Bocsánat, nem is szabad őket görögnek meg töröknek hívni, csakis így: ciprióták!
Ráadásul nemcsak az ország közepén húzódik egy határvonal, hanem a fővárosén is. Nicosia tisztára olyan, mint anno Berlin, kivéve, hogy fal az nincs, csak egy különböző szélességű semleges ENSZ-sáv.
Sétál az ember a főutcán, ahol egyszer csak egy határőr-bódé állja útját. Bemutatja az útlevelét, áthalad a semleges övezeten, majd a török oldalon, hasonló ellenőrzést követően folytatja tovább útját ugyanannak a főutcának a másik végén. Abszurd, és végtelenül elszomorító helyzet.
Bizonytalanok is voltunk benne, hogy mennyire biztonságos egyáltalán átkelni a megszállt zónába, de blogokat olvasva, ismerősöktől információt kérve meggyőződtünk róla, hogy nincs semmi félnivalónk. A Tourist Information-ban mind a görög, mind a török oldalon nagyon készségesek voltak. És mi magunk is megtapasztalhattuk, hogy Észak-Ciprus ugyanolyan biztonságos, mint Dél, és a „törökök” legalább annyira kedves emberek, mint a „görögök”.
Igaz, hogy itt török líra van, de elfogadják az eurót is, csak lírában kapjuk a visszajárót. Az északi városkapun át jutottunk ki a busz-állomáshoz, ahonnan Famagustába, Ciprus nyugati szélére utaztunk. Itt a buszokat az utcán akárhol le lehet inteni, és akárhol le is lehet szállni, csak szólni kell idejében a sofőrnek, akinek leszálláskor kell fizetni.
Famagusta (ennek is van másik neve: Gazimagusa) ősi település volt, ma már nagy modern város, ahol sok minden a török diadalra emlékeztetett (Atatürk forever!).
A régi vastag falakon belül számos műemlék látnivaló várt ránk. Elhagyatott, ürességtől kongó templomok (pl. a „lyukas” templom, ezt persze mi neveztük el így), pasa sírja, velencei palota maradványai, amit most autó-parkolónak használnak…
A boltívek alatt átkelve egy olyan börtöncellára bukkantunk, amiben 150 éve egy nacionalista költő raboskodott.
Eléggé morbid volt látni az átlényegült gótikus katedrálist – ma mecsetként működik. A szent helyekre a belépés csakis letakart testtel történhet, ezért használtunk mi is több helyen vállkendőt.
Amikor az Othello toronyba értünk, a nap már toronymagasan járt, gőzölgött a levegő. Zoli bemászott minden lukba, üregbe, ott legalább hűs volt, aztán felmentünk a torony legtetejére, ahol megsültünk.
Persze szép volt innen a kilátás a tengerre is, a romokra is. Amúgy állítólag Shakespeare tényleg innen vette az ötletet drámájához, mert élt itt valaha egy nemes, aki (alaptalan) féltékenységből megölte a feleségét.
A szellemváros következett ezután, ahová szigorúan tilos a belépés. Képzeljétek el a helyzetet, hogy laktok egy jó kis lakásban, aztán közlik veletek, hogy pár órátok van összepakolni, majd el kell azt hagynotok, mert a katonák kiürítik a városrészt.
Ma ez katonai támaszpont, ahol a házak azóta pusztulnak. Ide csak távolról lehet bekukucskálni, és fotózni sem szabad, de azért egy párat persze kattintgattunk.
Innen Ciprus északi csücskébe buszoztunk, amihez át kellett vágnunk az északi-hegység láncolatán.
Itt Kyrenia, (azaz bocsánat, Girne) várt ránk. Volt ottomán temető is, cuki fehér templom is.
Sétáltunk egyet a kikötőben, egy nagyon hangulatos öbölben, mólóval, vámházzal.
Aztán az erődbe látogattunk, és nem is gondoltuk volna, hogy olyan gazdag programot kínál, hogy több órát eltöltünk majd benne.
Kazamaták, börtön-panoptikum, de legérdekesebbnek talán a hajóroncs-múzeumot találtuk.
Innen rövid busz-utazás után vissza is tértünk Nicosia északi városrészébe. Megint a görög és török, keresztény és iszlám, régi és új világok ellentéteit figyelhettük meg az épületeken. Kellemes kis színfoltnak számított a gyarmatosítás-korabéli kék-fehér városrész.
Újabb határátkelés, újabb útlevél-ellenőrzés, persze minden gond nélkül, de akkor is elkeserítő…
A vacsorára elfogyasztott halloumival (ciprusi sajttal) töltött pita viszont isteni volt!
Másnap úgy döntöttünk, hogy elhagyjuk a várost, irány a természet! A sziget legmagasabb csúcsát készültünk megmászni. Ehhez kellett először is egy hosszabb út nagybusszal, majd rövidebb út kisbusszal.
Ez utóbbi már a magasban, kanyargós hegyi szerpentineken.
Amikor megérkeztünk a totálisan kihalt Troodos-i megállóhelyre, 1700 méteres magasságba, végre hűset éreztünk. Nem is gondoltam volna, hogy egyszer örülni fogok annak, hogy hosszú-ujjút vehetek fel trikó helyett. Mondjuk ez is hamarosan lekerült rólam, mert, lévén csúcstúra, felfelé kezdtünk gyalogolni, amitől hamarosan szépen kimelegedtünk.
Gyönyörű úton mentünk, fenyves-erdőben, ahol fantasztikus fenyő-illat áradt.
A különböző kilátópontokról csodás kilátás nyílt a környező hegyekre.
A csúcsot, az Olimboszt csak majdnem tudtunk megmászni, mert sajnos itt az is lezárt katonai zóna volt. De azért 1940 méterre feljutottunk, ami szerintem nem rossz teljesítmény. Jutalmul adtunk is érte magunknak egy-egy fagyit.
Amint lefelé gyalogoltunk, láttuk, hogy megérkezett a sok mű-turista. Buszokkal meg dzsipeken felhozatják magukat a csúcs alá pár méterrel, lépnek néhány lépést, és akkor ők elmondhatják magukról, hogy „megmászták” a legmagasabb csúcsot. Röhej. (Természetesen tisztelet a kivételnek, időseknek vagy mozgássérülteknek.)
Visszaérve a látogatóközpontba, ami közben megtelt emberekkel, mi lepihentünk. Élveztük, hogy nem forróság van, hanem csak simán meleg, hogy árnyékban tudunk feküdni és beszélgetni. Talán ez volt a legnyugisabb napunk.
Annyira kipihentük magunkat, hogy Nicosiába visszatérve még egy kis késő délutáni-kora esti városnézésre is maradt energiánk. Minő meglepetés, láttunk templomokat és mecseteket (mily meglepő), ráadásul egy hammamot (azaz fürdőt) is.
A püspöki palotát követően egy régi iskolaépület előtt valamilyen helyi rockzenekar fotózásába csöppentünk bele. Még jártuk kicsit a boltokat, volt kettő nagyon „rékás” kedvenc üzletünk, az egyik hippis, a másik meg öko. Mégsem ott vásároltunk, hanem a „CBA”-ban, méghozzá csokit…