2023. április 25., kedd

A Bika jegyében

A svéd mondás alapján („idén Svédországban a nyár július 17-re esett”) megalkottam a magamét: Idén nálunk a tavasz múlt hétvégére esett. Kettő napot kaptunk ajándékba a Tavasz-tündértől: meleg és napsütés, trikó és sort, szandál és mezítlábazás. Aztán tegnaptól újra csak: eső és szél és hűvös, dzseki és esernyő és bakancs.

A faluban már egy ideje elvirágzott a szilva és a ringló, most hullajtják szirmaikat a cseresznye- és meggyfák, és elkezdtek virágozni a körték és az almák.

Almáskertben egyre több helyen bimbózik az orgona, a kertemben virágzik a spirea.

A sárgás-pirosas tulipánok mellett kinyíltak illetve nyiladoznak a bordósak, rózsaszínűek is.


Dús az oregánó és bújik elő a citromfű.

A magaságyásokban finom zöldségek ígéretét hordozzák az előbújt icipici saláták.

A két nap tavasz első napját ugyebár Nagymaroson töltöttük, a másodikon viszont óriási kertészkedést csaptam.

A múltkor csak úgy szedett-vedetten teraszra rakott új virágokat nagyobb kaspókba és cserepekbe, jó virágföldbe ültettem.


A dézsákba és bödönökbe muskátlik kerültek.

Végre vettem egy nagy lendületet, és megejtettem a régóta esedékes vetést.

A nagy veteményes szélére védővirágokat, körömvirágot, büdöskét (bársonyvirág) és sarkantyúkát vetettem.

Az alsó részt teljesen bevetettem. Került bele retek, duggattam hagymát (lila, vörös és fok). Ezek mellé került kétféle borsó, majd (Nem, nem és nem adom fel! A sok kudarcos kísérlet után egyszer csak sikerül!) karalábét. A veteményes másik szélére végig kukorica került – tavaly szépek lettek és nagyok, csak termés nem lett rajtuk, idén hátha.

A felső részre került a salátafélék: spenót, rukkola, valamint jég-, fodros- és fejes (tépő) saláta. Mivel tudtam, hogy a hét elejére megint lehűlést jósolnak, a babfélék és uborkafélék vetését április végére halasztottam. Még később kerülnek majd ide ki a palánták (paradicsom, paprika).

A tavalyihoz hasonlóan egyedül csináltam végig az egészet és nagyon élveztem. Kivittem a hangszórót, mentek a jó pörgős zenék, megadták a lendületet az egész napos munkához. A pihenőidőkben pedig kiültem a teraszra és süttettem magamat a jó meleg napocskával.

Lassan elárasztanak minket a befőttesüvegek, meghirdettem hát őket elvitelre. Már úgyse nagyon főzök be, hiszen a befőtteket senki sem eszi, a lekvárok is lassan fogynak. Ingyen kínáltam az üvegeket, mi mégis kaptunk a nénitől cserébe szőlő- és szilvalekvárt.

Kincső díjnyertes fotója kikerült a Fenntarthatósági Témahéttel foglalkozó faliújságra a többi fénykép és a rajzpályázatra érkezett mű közé.

Legkisebb lányom vasárnap matekversenyen vett részt! Ez elég viccesen hangzik, mivel jelenleg ebből a tantárgyból 2,5-re áll, semmit nem ért semmiből, így azon drukkolunk, hogy legalább a hármasa meglegyen év végén. A Medve-Matek viszont egy játékos csapatverseny, ahol barátaival együtt oldottak meg kreatív és logikai feladatokat.

Aztán hétfőn hajnalban kelés, kora reggel indulás a nagy útra, Erdélybe.

Eddig mindösszesen annyit tudtam meg tőle és a fotók alapján, hogy ettek vert kenyeret és ittak házi meggyszörpöt

Ma meglátogatták a Csíki sörgyárat (kívülről) és chipsüzemet (belülről).

Ezen kívül csak annyi az információ, hogy Bánffyhunyadon látták a cigánypalotákat és egy református templomot, valamint hogy Korondon szálltak meg.

Mennek Parajdra a sóbarlangba, megismerkednek helyi iskolásokkal. Legjobban a táncházat irigylem tőlük.

A nővéreit Abán a Szent György nap eseményei tartották lázban. Hét csapat a szivárvány hét színével, Csillag a piros, Tündér a narancssárga csapat tagja. Versenyek, párviadalok, íjászat és logikai feladat. Programok szabadtéren a fűzkupolánál vagy a jurtánál, és bent a gimnáziumban. Íme az eseményről néhány fotó:


Mindeközben mi tartjuk a frontot itt Nógrádon. Ez a hét angolból a nagydolgozatok hete, így össze kellett állítanom öt témazárót. Holnaptól részükről témazáró-írás, részemről javítás, részükről projektmunkák elkészítése, részemről ezek értékelése. Ezután már csak egy másfél hónapos hajrá, hogy a gyerekek sikeresen zárhassák a tanévet.
Tartottam egy szülőit, az utolsó lépések vannak már csak hátra: meghívók, osztálykirándulás, tanárbúcsúztató, ballagás. Ezeket szervezem ezerrel.
Az osztályomból tegnapra mindenki megtudta a felvételi eredményeit. Szép eredmények születtek. A múltkor említett egy budapesti Vörösmartys-drámás, egy fehérvári turisztikás és négy Madáchos diák mellett egy lánynak sikerült a Boronkay környezetvédelmi szak. Hármat felvettek a váci Közgázba gazdálkodás menedzsmentre, négyet a Keribe turisztikára, logisztikára, vendégtéri technikusnak illetve szakácsnak. Öt fiú a Királyba került, ketten gépszerelőnek, egy diák magasépítőnek, egy faipari technikumban, egy pedig ácsnak fog tanulni.
A Nap belépett a Bika jegyébe, én pedig a három hónapos életmód-váltás utolsó szakaszába léptem. Az edzésen a saját testsúlyos gyakorlatoknál nagyobb súlyzót használok, és 4x12 fekvőtámaszt nyomok. A futás nagy mumus, nehezemre esik nekiindulni, alig csinálom. De legjobban a planket utálom, azt sajnos sokszor elsunnyogom. A bolti édességmentességet egész jól tartom, de néha becsúszik egy kis fagyi. Az időszakos böjt az egyre hosszabb nappalok miatt egyre nehezebben megy, de azért kitartok. Pont egy hónapja csinálom az Egymillió lépés programot, azóta 376.954 lépést gyűjtöttem az iskolának (az osztályomból én állok mozgásban az első helyen).
És most itt van nekem nyolc nap „szabi”. Nem munka-, hanem gyerekmentesség. Kincső négy napot lesz Erdélyben, aztán a három lány négy napot Bakonyban az apjuknál. A téli szünet óta most először. Több mint egy hét nyugi, ha akarom, programok, ha akarom; csend, ha úgy tetszik, ha meg úgy, akkor üvöltő zene; ha kedvem van, csak ücsörgök és írok, ha kedvem van, tornázom vagy táncolok.
Aki irigyli tőlem, az irigyelje a háromszázakárhány olyan napot is, amikor egyedülálló nagycsaládosként állok helyt. Igenis, egy anyának jár néha egy kis kikapcs. Lépek hát, és lenyomom a mai edzésemet.

 

2023. április

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése