…de
sok gyerek jár oda. És most már az enyémek is! Amint arra már korábbi posztjaimban
haloványan utaltam, számunkra véget ért kilencévnyi otthontanulás, és ettől a
tanévtől az összes gyerekem állami intézmény nappali tagozatos diákja lett.
Amikor ezt a hírt megosztottam
ismerősökkel, sokan kérdezték, hogy mi vezetett ehhez a döntéshez. Hát az, hogy
elkezdtem dolgozni! Mert ugye az elmúlt években a lábamat lógattam, és nem
csináltam semmit… Komolyra fordítva a szót: hivatalosan tényleg 11 éve
dolgoztam utoljára, az elmúlt időszakot pedig főállású anyaként háztartással,
otthonteremtéssel, kertészkedéssel töltöttem (Aki szerint ez semmi, az főzzön, mosson,
termesszen zöldséget hét személyre.). Nem mellesleg a magántanuló gyerekeimmel
foglalkoztam itthon, sikeresen felkészítve őket a vizsgáikra.
Visszagondolva
tényleg elég sok évre kimaradtam a munkahelyek világából. Aminek legfőbb előnye
a szabadság volt, hátránya viszont az anyagiakban rejlett. Amíg kicsik voltak a
gyerekek, még el tudtam így lavírozni, tekintettel a természetben élésre, ahol
ugye a kevés bevétel elég volt, mert ehhez kevés kiadás is járult.
A
kisgyerekek azonban szép lassan (egyesek pedig villámtempóban) nőnek,
növögetnek. Egyre több dologra van szükségük. Erre már sajnos nem elég a CsP és
a hosszú szenvedés után kikönyörgött állami tartásdíj. Miután a második
gyerekemet is felvették az abai gimnáziumba, tudtam, hogy dupla kollégiumi,
utazási és egyéb költségekkel már nem fogok tudni megbirkózni.
Amikor
elkezdtem osztani-szorozni, és rájöttem, hogy a helyzeten bizony csakis egy
munkahely segíthet, rendszeres fizetéssel, szinte rögtön megtudtam, hogy elmegy
a helyi iskolából a régi angoltanár. Megpályáztam nyáron az állást és meg is
nyertem! A nógrádi Hesz Mihály általános iskola tanár lettem! A hírt pánikkal
vegyes örömmel vettem tudomásul.
A
hosszú Gyes-es, Gyed-es és Gyet-es időszak másik hátránya az, hogy ezek úgymond
elveszett éveknek számítanak. Hivatalosan ez alatt ugye nem tanítottam, hiába
tanultam otthon az öt gyerekkel. A közoktatásban semmisnek tekintik azokat az
éveimet is, amikor vállalkozó voltam. A Bt-nk számlát adott oktatási
tevékenységről, de az igazolásomon nem szerepel az a szó, hogy pedagógus vagy
tanár, így olyan, mintha nem is tanítottam volna abban a kezdeti időszakban középiskolában
illetve nyelviskolában.
Lenyelem a békát, ezt is, mint
korábban az életemben sok minden mást is. Mert mi mást tehetnék? Mehetnék
kétszeres, akár háromszoros fizetésért is Budapestre, nyelviskolába,
magánsuliba, ami viszont rengeteg utazással, szinte egész napos elfoglaltsággal
járna. Nekem viszont itt a családom, a férjem, a gyerekeim, a háztartás, a
kert. Továbbra is naponta főzök, ugyanúgy tervezem jövőre a veteményezést és
befőzést, mint eddig, és hát ezért a kisebbekkel a hétköznapokon is foglalkozni
kell.
A szabályok mennyisége még az
elviselhető határon belül mozog. Vannak persze dolgok, amikkel nem értek egyet:
kettes sor, osztály vigyázz meg „jóóó napot kííívánok” kórus… Mintha 30 év
alatt semmi se változott volna. Étkezőbe átkísérni, egyik szünetben folyosóra
terelni, másikban bent tízóraiztatni, a harmadikban a kertbe kint lenni velük…
Eleinte kicsit bonyolult volt a rendszer, de kezdek beleszokni.
Tartottam
kicsit attól, milyen lesz új emberekkel együtt lenni, kollégákat megismerni,
egy pedagógus munkaközösség részének lenni. Valahogy feszélyezett légkörre,
besavanyodott tanárokra, szigorra avagy unalomra számítottam. Egyik se nyert. A
kollégák egész jó fejek! Jó a hangulat, sokat beszélgetünk egymással a
szünetekben ügyeletesként vagy a lyukasórákban. Megy a poénkodás, nevetés. Nem
mellesleg kevesen vagyunk, mindössze 14-en, tehát nagyon fontos, hogy segítsük
egymást. Jövő héten pl. földrajz órát fogok helyettesíteni! (Áj láv föci!)
Leginkább talán a gyerekektől
tartottam. Rengeteg új arc, új személyiség – és új név. Nekem pár nap alatt sikerült
az összes tanítványom nevét megjegyeztem, pedig majdnem 100-an vannak! Másrészt:
annyi rosszat hallani a „mai fiatalokról”. Itt is jöttek a rémhírek, ennek meg
annak az osztálynak a fenegyerekeiről. Ez az iskola viszont kicsi, falusi,
családias hangulatú. Mindenki mindenkit ismer. Mindenki ránéz minden osztály
diákjaira. Ha valahol probléma van, arról rögtön tudunk, és azonnal kezeljük. Nekem
a „fenegyerekekkel” sincs túl sok gondom. Néha fárasztóak, de amúgy nem annyira
szörnyűek. Rájöttem, hogy semmi másra nincs szükségük, csak figyelemre és
szeretetre. Sokat beszélgetek velük a folyosón vagy a kertben, és úgy érzem,
megkedveltek.
Az is jó az egészben, hogy a három
kislányom is odajár. És hogy nekik hogyan
jött be a több éves otthontanulás után az iskola, arról majd egy későbbi
bejegyzésem fog szólni.
2018. szeptember
Gratulálok! Szerintem jó döntés volt! Teljesen más egy kicsi falu iskolájában az élet, mint ahogyan magában a faluban is...
VálaszTörlésA ped1-be kerüléshez bármilyen jogviszony elég (akár segédmunkási is), ha megvan a hat év...
VálaszTörlésKöszi, Gábor! Nem is szívesen tanítanék városi nagy iskolában, itt még megvan egyfajta családias hangulat. Kedves Szőlőszem, akkor ezt írd meg kérlek azoknak, akik nem fogadták el a ledolgozott éveimet. Amúgy más kollégáknál is volt hasonló, akik pl. egyházi suliban dolgoztak előtte, azt sem fogadták el.
VálaszTörlés