Furcsa hónap
volt ez a december, mert a gyerekek körülbelül a harmadát nem töltötték itthon.
A téli szünetben lementek Bakonyba az apjukhoz, és a három kislány egészen
újévig ott is maradt. Általában nem sokat tudok belőlük kihúzni arról, hogy
miket szoktak ott csinálni. Ilus mindig csak az állatokról mesél, közvetlenül a
jurtánál ott a kutya, macska, tyúk, meg hát a tanyán még ló, szürkemarha,
bivaly, juh, kecske is. Csillagtól annyit tudtam meg, hogy most sokat faragott
az apjával, egy égetéssel díszített fésűt haza is hozott mutatóba. És hogy szilveszterkor
tízen aludtak egy jurtában.
Virág főként
Lajosnál, Kende pedig Nagymaminál, majd Bendinél töltötte a téli szünet második
felét. Azt mondtam nekik, legyen ez a majdnem két hét a felhőtlen
kikapcsolódásé és semmittevésé.
Előtte persze a
tanulásé volt a főszerep, szóval bőven volt mit kipihenniük. A kislányokkal
továbbra is meséket olvastunk, illetve kortárs írásokat a család, a barátok, és
úgy általában a szeretet témakörében, ha már küszöbön állt a szeretet ünnepe. Gyakorolták
a „Mamá”-t és a „Sehallselát Dömötör”-t, amiket végre sikerült teljesen
megtanulniuk. Nyelvtanból Ilussal a különböző tulajdonnevek helyesírása állt a
középpontban, Kincsőnél meg a J és az Ly. Sok tollbamondást csináltunk,
összefüggő szövegekkel, illetve adott betűvel kezdődő, nehezebb helyesírású
szavakkal.
A lánykák
változatlanul szeretik a bugyuta angol dalokat hallgatni. Mindeközben azért
megtanulták a legegyszerűbb személyes- és birtokos névmásokat, és újabb tárgyak
neveit, amiket aztán összekapcsoltuk a színekkel. Szinte naponta hallom tőlük
az alábbi éneket: „Do you like broccoli? Yes, I do. - Do you like ice-cream?
Yes, I do. – Do you like broccoli ice-cream? No, I don’t! Yucky!”
Matekból a szöveges
feladatoké volt a főszerep. Igazából mese és számtan ez együtt, mert ez nálunk
úgy szokott történni, hogy kitalálok történeteket, amik tele vannak
számolással. Pl. „Volt egyszer egy medve…” A gyerekek: „Asztaaa…” „Volt neki
négy bocsa.” „Asztaaa…” „Gyűjtött az erdőben 32 szem málnát.” „Asztaaa…” „Hány
málna jutott egy bocsnak?” Hát, ilyenek…
Azért néha
írásban is kapnak ilyen feladatot, hogy a vizsgán is tudjanak velük mit
kezdeni. Én hülyét kapok ettől a körülményességtől: adatok kigyűjtése,
megoldási terv, megoldás, ellenőrzés, szöveges válasz… Nálunk ez úgy van, hogy
ránéznek a kérdésre, és pár mp múlva már mondják is az eredményt, persze a
fenti lépések totális kihagyásával, vagyis inkább fejben lepörgetésével. Ej, ez
a suli, ez a suli…
Kincső nemcsak a
szorzásban, de az osztásban is kezd profi lenni. Ilussal a műveleti sorrendet
és a zárójeleket gyakoroltuk behatóbban. Vele egy kicsit többet mértanoztunk
is, az általa annyira utált mértékegységekkel, és a viszonylag kedvelt
törtekkel, szögekkel, síkidomokkal.
A
környezetismeret fő témaköre a háziállatok és az erdő élőlényei voltak. Kábé
arról tanultunk, amit már betéve tudnak. Egy olyan gyereknek, aki világéletében
vidéken lakott, akinek az apja tanyán él, vajon mi újat tud mondani egy
tankönyv a tyúkról, kacsáról, macskáról, kutyáról vagy lóról? És egy olyan
gyereknek, aki most is a természet közelében él, és rendszeresen járja az
erdőt, vajon mi újdonságot mutathat néhány úgy-ahogy megrajzolt ábra? Bár azért
én is tanultam újat, pl. hogy a szú hivatalos neve betűző-szú, a vadrózsáé
(csipkebogyó) pedig gyepűrózsa. Bevallom, soha nem hallottam még ezeket a
kifejezéseket… Olyan kellemes elfoglaltság mókusról és harkályról, katicáról és
őzikéről beszélgetni, erdőt rajzolni, kalapos gombaként szerepjátékot játszani.
(Amúgy mi ilyenkor is szoktunk más tantárgyakhoz kapcsolódni, pl. harkáLY,
bagoLY, góLYa.)
Az ének-zene
terén két kiemelkedő esemény is történt. Az egyik az adventi kóruskoncert a
nógrádi templomban, ahol Csillag és Kende is fellépett. Szépen zengett a „Ha
pásztor lennél vagy bölcs”. A másik pedig a nógrádi zeneiskolások karácsonyi hangversenye
a suliban. Csilla szólót és duót is játszott fuvolán (ezeket a darabokat később
az Idősek napján is előadta), Kincső pedig egy ünnepi dalt zongorázott.
Elfogulatlanul mondom, hogy tényleg nagyon ügyesen zenéltek. Nagyon büszke
voltam mindegyik fellépő gyerekemre! Amúgy ők is énekeltek csapatostul: a „Bűvös
éj”-t és a „Bodzavirág”-ot. Kende, mint az osztályuk közösségi téren igen aktív
tagja, két jó tanuló lánnyal együtt jutalmul megnézhette a Diótörőt. Ráadásul
balett-előadásban. Na már most, aki Kendét ismeri, az sejtheti, hogy számára
azért ez nem volt annyira nagy jutalom, de én azért örülök, hogy néminemű
kultúrában volt része.
A téli időszak
meghatározó munkálata a fahordás és rőzsegyűjtés, ami a gyerekek számára napi
szintű feladat. Emellett egy csomó diót törtek, hogy Nagymami abból készítse a
bejglit, és más finom karácsonyi sütiket. A lányok viszont itthon összefogtak,
és együtt rengeteg mézeskalácsot sütöttek, inkább ajándéknak, semmint étkezési
célra, bár azt mondják jóízű lett. Valamint folytatták a karácsonyi ajándékok
készítését, amelyekről egyelőre nem szeretnék nyilatkozni, mert nálunk még most
a hétvégére is jut ünneplés, és nem akarom se lelőni a poént, se megtudni a
saját meglepetéseimet. Nagymami még a saját adventi koszorújának elkészítését
is az unokáira bízta. Ja, és hóember meg hó-kuckó is épült a korai télben.
Több szerep- és
szituációs játék is sorra került decemberben. Például olyan témák, hogy mi az
enyém, és mi a másé, és vajon azt szabad-e elvenni. Vagy az, hogy hogyan
fogadjunk a társaságunkba egy új gyereket. Meg az, hogy mennyire nem tud az
ember tapintatos lenni, kimond valamit, amivel másokat megbántott. És ha ezt ő
sajnálja, hogyan tud bocsánatot kérni. Az illem amúgy is eléggé sarkalatos
témája volt a hónapnak, aminek a tanulása a gyerekeimre sajnos még mindig bőven
ráfér. Beszélgettünk a neveink jelentéseiről is, és persze előkerültek az
angyalkártyák is.
A korán
lehullott hó a hónap elején is megmaradt. Ezért ekkor a téli sportoké volt a
főszerep. A gyerekek szánkóztak, csúszkáztak, hógolyóztak, a lányok korcsolyáztak
is a Bazilikánál.
A Hesz-napon
Kendét is beválasztották a nógrádi iskola egyik csapatába, ahol derekasan helyt
állt. De szerintem még nagyobb büszkeség volt számára találkozni és beszélgetni
iskolájuk névadójával, falunk szülöttével, az olimpiai bajnok kajakos Hesz
Mihállyal (azt mondta, nagyon jó fej!).
Nagypapiék az
Aquaparkba vitték az unokákat, ahol kevésbé úsztak, sokkal inkább vízi-csúszdáztak.
Nagymamival pedig a Csodák palotájában jártak, és felültek a Deák téri
óriáskerékre.
2018. január
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése