Összességében
nem sikerült annyira jól, mint gondoltam. Pedig most sokkal több energiát
tudtam fordítani a kicsire, mint tavaly, amikor a nagyokat is én készítettem
fel. Viszonylag rendszeresen, és eléggé intenzíven tanultunk, de a jegyeik nem
igazán tükrözik ezt. A feladatok megfogalmazása sokszor annyira kacifántos,
hogy egy ilyen kis gyerek alig érti.
Hozzáteszem, hogy nagyon figyelmetlenek,
főleg Ilus, de azért Kincső is, pl. ha van egy két részből álló kérdés, akkor
tuti csak az egyik részére válaszolnak. És persze megint az van, hogy nem azt
nézi egy felmérő, mit tud a gyerek, hanem hogy mit nem tud. Pl. arról volt szó,
hogy szöveges feladatok lesznek, arra gyúrtunk, erre belekerült más is, amilyen-félével
még soha nem is találkozott. Pedig Kincső már az összes szorzótáblát tudja,
hibátlanul szoroz és oszt, és már az írásbeli összeadást és kivonást is
megtanulta, ami igazából harmadikos tananyag. De ez persze senkit sem érdekelt.
Rájöttem, hogy a
sikeres vizsga nem feltétlenül (csak) a tudáson múlik, hanem azon is, hogy a
gyerek felismeri-e az adott feladattípust. Másrészt tegyük hozzá, hogy például
helyesírásból igencsak pocsékul tudnak szegénykéim, nem anyjuk lányai, az
biztos (én imádtam a nyelvtant, és híresen jó helyesíró voltam). A szóbeli
számonkérés tehát mindig sokkal jobban megy nekik.
Ilus viszont az
angoltanártól dicséretet kapott, és a tanító néni a hangos olvasásán nagy
fejlődést érzékelt. Nem csoda, ezt most eléggé nyomattam neki. Ő enyhén
diszlexia-gyanús, ezért az átlagnál lassabban és figyelmetlenebbül olvas, de
tényleg ugrásszerű változást lehet ebben nála észrevenni. Most egy olyannal is
kiegészült a gyakorlás, hogy ő olvassa a diameséket a testvérének-barátnőjének.
Elővettük ugyanis a már egy ideje porosodó vetítőt és filmeket, Zoli
vetítővásznát is felvitték a szobájukba, így semmi akadálya sincs annak, hogy
Vukot vagy Süsüt hallják-lássák.
Süsüből most
amúgy is többször olvastam nekik részeket, bár persze ismerik a történetet
elejétől végéig. A váci könyvtárban már nagyon rég jártunk. Annyira messze esik
gyalog a központtól, hogy a hűsebb időben semmi kedvünk sem volt oda elsétálni.
Ezért visszatértünk a helyi könyvtárba. Kincső valami Barbie-s borzadályt vett
ki, nem tudtam róla lebeszélni, Ilus pedig egy kiskutyáról szóló történetet
olvas mostanság.
Nyelvtanból Kincsővel
a szótagolást, elválasztást gyűrtük, és átismételtünk a tanult helyesírási
szabályokat (pl. szóvégi ú, ű, ó, ő, j és ly). Ilussal kicsit még gyakoroltuk a
tulajdonnevek fajtáit és azok helyesírását. (Elvileg) megtanulta, mi az a névelő
és névutó. Innentől kezdve a mellékneveké és a számneveké volt a főszerep. Alap-,
közép- és felsőfok, határozott és határozatlan, tő-, sor- és tört… Ezek igazán mind-mind
„nélkülözhetetlen” részei az alapműveltségnek. A lányok rejtvényeket szoktak
kapni Nagymamitól, amikben sok betű- és szójátékot találnak.
Átvettem velük,
mit tanultunk a kert növényeiről, a háziállatokról, és az erdő élővilágáról. Ezután
főleg az egészség állt a központban. Mik azok a vitaminok, melyik mire jó, és
miben találhatók meg? Mitől lesznek egészségesek a csontok, és mitől a vér? Ezután
az emberi élet különböző szakaszai következtek. Hány éves kortól számít valaki
serdülőnek? Mi jellemzi az időskort? Hogy hívják azt a szakaszt, amikor a
legfontosabb a társra találás és a pályaválasztás? Végül pedig a mozgással
foglakoztunk, izmokkal, csontokkal és sportokkal.
Apropó: mozgás.
Mostanában reggelente sokszor a netről szedett videók alapján tornázok, amit
néha a lányok is követnek. De ha csak úgy magamtól találok ki gyakorlatokat,
azt is próbálják utánozni. Vettem egy új súlyzót, ez most a nagy szám, azon
versengenek, kinél lehet.
Közben nálunk
újra igazi tél lett, leesett, és meg is maradt a hó, ezért lehetőség volt ismét
szánkózni a meredek kertben, és egymást hógolyóval dobálni. Kincső még a hóban
biciklizést is kipróbálta, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A fehérségben
többször támadt kedvünk sétákat tenni a környéken.
Zoli felvágott
egy csomó fát, annak a felstócolása, behordása, és a gyújtós gyűjtés nálunk a
gyerekek feladata.
Angolból szintén
az ismétlésé volt a főszerep. Kérdeztünk és válaszoltunk, kombináltunk
tárgyakat színekkel, embereket tulajdonságokkal. A gyerekek újra elővették az
egy ideig elfeledett duolingo-t is.
Amikor túl
voltak a vizsgákon, belevetettük magunkat a farsangi készülődésbe. Álarcokat
készítettek színes-papírból, és jelmezeket terveztek. Azt még sajnos mindig nem
tudják, hogy minek fognak beöltözni a február 9-i iskola-farsangon.
Farsangi
énekeket énekeltünk (Itt a farsang, A farsangi napokba’), és a Maszkabálból
játszottunk le különböző dalokat. Zenehallgatásban még mindig nagyon népszerű
náluk a könnyűzenei mű komolyzenére átdolgozva – vagy fordítva. Meghallgatták például
a „Négy évszak”-ot szimfonikus metál verzióban, énekkel-szöveggel (!), a „Let
it go”-t pedig vonósokkal. A Despacito még mindig tarol, akár zongorán, akár
csellón. Ezen felül mindenféle vicket-vackot is meghallgatnak, rap, hiphop,
amit én nagyon nem bírok, de valószínűleg ők is hülyét kapnak a Scooter-től (ez
sokszor a torna-zeném) meg a hússzor lejátszott Ákos szinti-rock koncerttől.
Kincső
egyébként túlesett élete első zongoravizsgáján, ahol természetesen könnyedén
vette az akadályokat. A tanárnője folyton dicséri, azt mondja, az ujjaiban van
a zene! Ja,
elfeledkeztem a Star Wars zenéjéről! Ezt azért is hallgatták meg többször, mert
családilag elmentünk moziba, és megnéztük a nyolcadik epizódot, az „Utolsó jedi”-t.
Mivel a kissé
kései „karácsonyt” januárban tartottunk, amikor is a három lány legót kapott, a
legó-építés lett az egyik legfőbb tevékenységük (mondjuk eddig is az volt).
A diósjenői Boróka-házban egy családi vezetett meditáción vettünk részt, ahol szülők és
gyerekek együtt zárták le képzeletben az elmúlt esztendőt, és indultak bele az
újba a képalkotás segítségével.
Csillag és Kende
az iskolájukkal a váci Dunakanyarszínházba mentek, ahol a „Zöld csónak” című
darabot nézték meg.
Csillag nagyon
szépen teljesített ebben a félévben! Tudjátok, hogy nekem nem a jegy a lényeg,
de azért örömmel hallom, hogy a jó tanulók között van a lányom (azt már
kevésbé, hogy az osztályban a lányok piszkálódnak, és a fiúk meg egyenesen mind
hülyék, bár azt hiszem hatodikban ez nálunk is így volt). Jegyei: irodalom, történelem,
angol, természetismeret, rajz, technika, ének és torna (meg persze erkölcstan) ötös, nyelvtan, matek és
informatika pedig négyes.
Kende az iskola
kézilabda-csapatával újabb meccsen vett részt - kapusként. Igaz, megint
kikaptak, de most már csak két ponttal. (Múltkor néggyel). Ezután minimum
döntetlennek kell jönnie.
Dicséret illeti
a fiamat. Na nem azért, ahogyan néha igencsak szemtelenül beszél velem vagy a
testvéreivel. Hanem a tanulmányaiért. Matek és informatika kivételével mindenből sikerült
legalább tartania a tavalyi jegyeit, de a legtöbből javított is, sőt: valamiből
nem is egy, hanem két jegyet! (irodalom, földrajz). A két legnagyobb
kedvencből, történelemből és földrajzból, valamint fizikából, rajzból (!)
(nekik nincs technika), énekből és tornából (és persze erkölcstanból) ötös, irodalomból és kémiából négyes, nyelvtanból, matekból, angolból, biológiából és informatikából hármas. (és kettese nulla darab!)
Az osztálya most
a farsangi keringő lázában ég, de ő végül úgy döntött, hogy nem fog táncolni.
Olyan partnerek jutottak volna neki, akiket nagyon nem csíp, így csak kívülállóként
figyeli a tánc- és ruhapróbákat.
Természetesen
számára a hónap legnagyobb eseménye a felvételi volt. Leutaztunk Abára, hogy
ott írja meg a központit. A magyarra azt mondta, hogy értette, és egész okés
volt, a matekra pedig (mint szinte minden most felvételiző diák), hogy nehéz
volt és rosszul ment. Remélem, a szóbelin sikerül feljebb tornáznia magát,
február végén megyünk együtt felvételizni. Mert a döntése végleges és
kizárólagos: ő is az Atilla király gimnáziumba akar menni, ahol a nővére
immáron 3. tanévét tölti.
Virág számára ez
a félév sajnos nagyon nehéz volt. Mondjuk a jegyei nem ezt tükrözik, mert
kémia és német hármason kívül csupa ötöse lett, és a modulos vizsgák is jól sikeredtek. Most a történelem a fő modul, emellett
földrajzból és biológiából is vizsgáznak, ráadásul elég száraz a tananyag,
úgyhogy sajnos ez most nem annyira életiskolás időszak, inkább tételkidolgozós,
magolós. El is fáradt nagyon, testi tünetei is jelzik, hogy kicsit le kellene
lassítania, és pihennie. Az abai diákszállóról egyik hétvégén hazajön Nógrádra,
a másikon Lajoshoz Medinára. Ott egy nyolcfős kollégiumi szoba, emitt négy
csicsergő kistestvér, amott két totyogós kisbaba, szóval igazából sehol sem tud
normálisan feltöltődni.
2018. január
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése