2020. január 27., hétfő

Akko - Izrael 3.

Ez a nap már hűsebben és borúsabban, és nagyon szelesen indul. Először a Carmel Marketre megyünk, ami a helyi piac. Nem sok olyan őrült turista akad, aki ilyen korán kilátogat, így nincs tömeg, tudunk nézelődni. Sok a friss gyümölcs és zöldség, fűszer-hegyek, mi friss péksüteményeket veszünk az útra. Az egyik téren leülünk a színes padokra és megreggelizünk, nézegetve a sok különféle embert, tervezgetve a napot.
Kimegyünk utoljára a Földközi tenger partjára, ahol a vihar tépi a pálmafákat és a hajunkat is. Ez már talán a szörfösöknek is sok, hatalmasak a hullámok, senki sincs a vízben.
Utána elmegyünk a kölcsönzőbe, és átvesszük a bérelt autót. Julinak tetszik a pöpec kis járgány, hamar megszokja az automata sebváltót, és útnak is indulunk észak felé.
Sajnos ahogy egyre inkább haladunk úticélunk irányába, az időjárás egyre szörnyűbb. Gyűlnek a fellegek fölöttünk, először csak csepereg, majd esni, végül szakadni kezd az eső, a szél viharos erejű.
Eredetileg egészen felmentünk volna a libanoni határhoz, a tengeri barlangokhoz, de ilyen időben esélytelen lejutni. (Később megtudjuk, hogy ilyenkor le is van zárva a hozzájuk vezető út.)
Akkóba tartunk hát, bízva abban, hogy legalább az ősi várost meg tudjuk nézni. Az erődnél tombolnak az elemek, a víz az emlékműi kicsap. A kőfalakat verik a hullámok. Rajtunk póló, vékony és vastag pulcsi, kabát, kapucni, és még így is hűs a hőérzet.
A várost az időjáráshoz alkalmazkodva próbáljuk bejárni. Amikor épp eláll az eső, vagy legalábbis alábbhagy, a sikátorokban sétálunk. Mindenütt tornyok és kupolák. A kövek mellett a kapuk és ablakkeretek jellemző színe a kék.
Amikor szakad, behúzódunk fedett helyekre. Ilyen például a török fürdő, ahol szobrok segítségével mutatják be, hogyan zajlott a zene és a tánc, a fürdés és a masszázs. Vagy ilyen a bazár, ahol baklavát veszünk.
A citadellában sok időt eltöltünk. A kertje mint egy dzsungel. Több szint mélyre le tudunk menni, kiállítások mindenütt a történelem különböző időszakaiból. Mikor a végén a kocsihoz megyünk, egész emberinek tűnik az idő, de mikor újra útra kelünk, akkor megint szakadni kezd.
A szállásunk Haifában van, amiből az égvilágon semmit sem látunk a zivatar miatt. A víz hömpölyög az utcákon, alig tudunk feljutni az emelkedőn. Úgy lehűl a levegő, hogy a szálláson be kell kapcsolni a hősugárzót, és még így is vacogunk.
Nem egy szívet melengető nyaralás. Csak reménykedni tudunk, hogy másnap más lesz…