2020. január 28., kedd

Názáret - Izrael 4.

Azt nem mondom, hogy a következő napon sokat javult az idő, de valahogy a kedvünk és az események is pozitívabbnak tűntek. Egészen az éjszakáig. De erről majd a végén.
Amikor reggel felébredtünk Haifában, az eső reménytelenül zuhogott. Kicsit húztuk az időt evéssel és pakolással, de valamikor csak útnak kellett indulnunk, és az eső ekkor is szakadt. Egy kis pékségben feltankoltuk a napi ennivalót, majd kocsiba pattantunk, és Názáret felé vettük az irányt.
Izraeli utazásunk egyik célja a különböző vallások szent helyeinek bejárása volt. Názáret kettő dolog miatt jelentős. Egyrészt itt történt az ún. szeplőtelen fogantatás, amikor az angyal megjövendölte Máriának Jézus születését. Másrészt Betlehemből ide tért vissza a szent család, és itt éltek sokáig.
A vacak idő miatt nem igazán voltam ráhangolódva a nap eseményeire, a városka sem olyan volt, mint amilyenre számítottam, kicsit el is tévedtünk, szóval ilyen fura hangulatban léptem be az Angyali Üdvözlet Templomba.
A kerengőn rögtön megragadta tekintetemet a sok mozaikkép. Közös tulajdonságuk, hogy mindegyiket egy-egy ország küldte Názáretnek, és mindegyik Máriát ábrázolta a kisdeddel. A magyar mozaikot csak később találtuk meg bent a templomban, egész közel az oltárhoz.
Maga a templom nagyon meglepett, mert ez egy viszonylag új, ráadásul betonból készült épület, döbbenetes módon mégis tetszett nekem. A templom atmoszférája is nagyon megfogott, pedig aki ismer, tudja, hogy engem inkább nyomasztani szoktak az ilyen helyek.
Viszonylag kevesen voltak az alsó szinten, mindenki csendben imádkozott, nézelődött. Ahogy közeledtem az angyali üdvözlet helyszínéhez, furcsa érzés tört rám. Amolyan ihletettségnek tudnám nevezni. Elfogott egy, nincs rá jobb szavam, szent érzés… (Előre jelzem, hogy az összes szent hely közül ez volt az egyetlen, amelyik ilyen hatást tett rám.)
Majd felmentünk a felső szintre, mert ez egy olyan különleges templom, hogy felül van maga a templom. Pont egy mise kellős közepébe csöppentünk, ráadásul karácsonyiba. Akárhogy is figyeltünk, nem tudtunk rájönni, hogy héberül vagy arabul beszél-e a pap, bár mindkettő elég érdekes. Itt már sok turista volt, a világ minden tájáról mindenféle bőrszín és nemzetiség.
Kint továbbra is ömlött az eső. Átmentünk a Szent József templomba, útközben megsimogatva József szobrának térdét, ami már fényesre kopott a sok érintéstől. Bent éppen lengyel (!!!) nyelven folyt mise, mi pedig közben megnéztük azt a barlangot, ahol Jézusék laktak, különös tekintettel a mikvére. Ez a zsidó fürdő, aminek Juli nagy szakértője.
A városban nem tudtuk megnézni a régészeti múzeumot, egy mecsetbe viszont bebocsáttatást nyertünk. Ehhez csak egy kendő kellett a fejünkre. Milyen különösek ezek a vallások: egyiknél a nőknek kell a fejükre valami, a másiknál a férfiaknak tilos a fejfedő. Mintha ez Istennek bármit is számítana…
Egy hangulatos teázóban megpihentünk és melegedtünk, aztán útnak indultunk a Genázáreti tóhoz. Itt hol beborult, hol kiderült. Amikor épp sütött a nap, sirályokat etettünk.
Megnéztük a Szent Péter templomot-. Itt történt ugyanis a híres halászós sztori. Meg a tónál az, amikor Jézus a násznépnek borrá változtatta a vizet, illetve ennek vizén járt.
Lementünk ahhoz a részhez, ahol a Jordán folyó kifolyik a Genázáreti tóból. Itt egy banánültetvényen (bevallom töredelmesen) néhány banánt magunkhoz vettünk nasi gyanánt.
Aztán hosszú út várt ránk, egészet Beer Shevá-ig. Dugók, várakozás, majd kocsikázás az országúton – a változatosság kedvéért szakadó esőben.
Tök sötétben értünk a városba, és itt ért minket a hidegzuhany. Kerestük a lefoglalt szállást a megadott címen, de ilyen cím nem létezett. Összevissza kocsikáztunk keresztül-kasul a városban. Totális pánik. Egy kis sarki kajáldában segítettek, odahívták a tulajt, aki összevissza hazudott, majd elviharzott, mi meg ott maradtunk szállás nélkül. (Öröm az ürömben, hogy a booking.com végül nem vonta le a pénzt a számlámról.)
Kerestünk olcsó szállást, koleszban, hostelben, de nem akadt. A végső döntés: az autóban aludtunk azon az éjjelen. Hárman, „marha” kényelmesen, egy eldugott kis utcában, a hűsben összekucorodva. Pisilés a benzinkúton. Életem egyik legrosszabb éjszakája volt.
Pár óra alvás után aztán hajnalban ébredtünk végleg, hogy meghódítsuk a sivatagot. De ez már egy másik bejegyzés témája lesz…