2023. szeptember 5., kedd

Ősz - Start! - Keretek

A szombati Bartókfeszttel szépen elbúcsúztattuk a nyarat és köszöntöttük az őszt. Az Analóg Balatont egyedül buliztam végig, mert Mátéval háromszori telefonálás után is sikerült egymást elkerülni. Ááá, hát ez a zenekar nekem egyre jobban bejön! Nagyon imádom őket, teljesen át tudom adni magamat a ritmusnak és a zenének.

A legkisebb lányom az Ivan and the Parazolra érkezett meg. Őket egyáltalán nem ismertem, csak egy Európa Kiadó feldolgozásukat énekeltem velük („Mocskos idők”). Nekem ők az a „nem rossz, elmegy, de semmi különös” kategória voltak, bocsi ezúton is minden rajongójuktól. Pont a végére találtuk meg a legnagyobb lányomat is.

Aztán Tündér kivételével megjöttek a többiek is, tehát ott volt Virág és Dávid meg a barátaik, Kende és Álmos, Csillag és Kincső. Minden adott volt tehát egy jó kis Bohemian Betyars koncerthez. A színpadon ez az őrült együttes, lent meg sok ezer ember, aki ordítva énekelt, ugrálva táncolt. A fiúk persze félmeztelenül pogóztak a zúzdában, egy időre a lányok is bementek tombolni a sűrűjébe, én inkább a Dunához közeli résznél, a korlátnál maradtam.

Nekem amúgy a BP Parkos koncertjük talán kicsit jobban tetszett, mint ez. Egyrészt persze a Parno Graszt miatt, másrészt mert ott több népszerűbb számot játszottak. Ezúttal hoztak régebbieket is, amiket nem ismertem. Viszont, amit nagyon vártam, reméltem, de élőben nem hallottam még, volt a „Lebegő”! (Pont az előző blogbejegyzés végén idéztem belőle.)

Jó kis fesztivál volt, a nagyszínpad mellett kisszínpaddal, civil szervezetek sátraival, ételes-italos helyekkel. Viszont, nem is értem ezt, rettentően kevés vécé volt! A fő helyszínnél konkrétan kettőt ToiToi-t találtunk, amik előtt hosszú sorok kígyóztak, nagyon sokat kellett várni, míg az ember sorra került.

Most azt mondom, hogy a koncertes-fesztiválos-bulizós időszakot ezennel lezárom, de persze ki tudja, mit hoz még a jövő, mehetek még erre-arra, ebbe-ABBA... A fesztivál napján nagyon meleg volt és tűzött a nap, a másnapján viszont lehűlt az idő, beborult az ég, az eső is esett. A lehető legharmonikusabb átmenet volt így a nyárból az őszbe.

És most jöjjenek a keretek. Szögezzünk le valamit a legelején: a keret nem egyenlő a korláttal. A korlát valahogy kötelezőséget sugall, amit kívülről kényszerítenek az emberre. A keret önálló elhatározásból fakad, én magam döntök róla szabadon. Én találom ki a saját kereteimet, ha kell, én változtatok rajtuk, ha akarom, betartom őket, de ha nem, úgy is jó.

A Szűz jegyéhez ugyebár, nálam legalábbis nagyon hangsúlyosan hozzá tartozik a rendezettség. Számomra nagyon fontos a rend, térben is, időben is. Itthon nálam mindig nagy rend van, és ha mégsem, lásd. felújítás, akkor az nagyon tud frusztrálni. A rend már összességében szépen alakul a konyha szétbombázása és ideiglenesen teraszra költözése után. Mostani feladatomnak valahogy az időbeli rend létrehozását érzem.

A nyár maga a lazaság, kötetlenség és időtlenség. Az ember később kel, ja nem, mert én arra képtelen vagyok, sőt, pont hogy nyáron ébredek meg sokkal korábban. Amikor pirkad, nekem már kinyílik a szemem, viszont nem kell rögtön kipattanni az ágyból, lehet heverészgetni, gondolkozni.

Bevallom nektek, nyáron nem sportoltam. Na, jó ez így ebben a formában egyáltalán nem igaz. Mozogtam én bőségesen, csak a tervezett időbeosztású edzést függesztettem fel a vakáció idejére. „Csak” gyalogoltam, táncoltam, kerékpároztam, futottam, úsztam, túráztam. A vakáció a sok pihenés mellett sok jövés-menést, pörgést is hozott. De nem volt benne semmi rendszer, csak csináltam esetlegesen, ami adódott, meg amihez épp kedvem volt. Bebizonyosodott, amit már eddig is sejtettem, hogy egész jó az állóképességem. Végig tudok táncolni egy éjszakát, nyári melegben is meg tudom mászni a Csóványost, kis túlzással élve nagyjából akármennyi kilométert le tudok gyalogolni, és ha feltúrázok egy kilátóhoz, nem köpöm ki a tüdőmet, és nem lesz másnapra izomlázam.

Nyáron nem figyeltem oda annyira az étkezésemre, mint korábban. Például nem tartottam az időszakos böjtöt, és a szokásosnál több édességet ettem, például sokat fagyiztam (érdekes, csokit szinte alig). Ettől függetlenül nem reggeliztem túl korán, úgy kb. 9 óra tájban, napközben a nagy melegben csak csipegettem és ittam, és nem is vacsoráztam túl későn, olyan 19.00 körül, meleg ételt. Szoktátok kérdezni, hogy miket eszek vegaként. Nyáron főleg krémleveseket, borsós, zöldbabos, később cukkinis és paradicsomos finomságokat. Tegnap például zellerkrémleves és réparopogós volt a menü.

A mennyiségek továbbra is kicsik maradtak (egyszerűen nem bírok egyszerre sokat enni), valamint szokásomhoz híven iszonyatosan lassan, talán még ráérősebben ettem. Ezen az ismerőseim jókat szoktak derülni, egy jógi viszont megdicsérne, mondván: a sok rágással, a lassú étel-bevitellel segítem a táplálék könnyebb megemésztését. A lényeg: nyáron kitolódtak az időhatárok, lazább volt az étrend, viszont ettől cseppet sem támadt bűntudatom (nekem egyébként egyáltalán nincs is olyanom!).

Most jött valami belső vágy, késztetés a változtatásra. Annak érzem szükségét, hogy némely dologban bizonyos kereteket alkossak magamnak. Például más lesz az őszi időbeosztás, pontosabban: lesz őszi időbeosztás. Kincsőnek már megvan az órarendje, pocsék persze, ahogy sejtettük; csütörtökön például nulladikra megy és nyolcadik órája is van! Az én hetemet pedig meghatározzák az óráim: a nyelviskolás órarend adott, a magántanítványokat én osztom be. Nagy változás lesz, hogy általában később kezdek, viszont estébe nyúlóan dolgozom majd. Azt már érzem, hogy a téli sötétben való vonatozás, majd hazagyaloglás Almáskertbe nem lesz a kedvencem.

Kéthetente hétvégenként pedig Budapestre járok majd képzésre. Szeptember végétől minden második szombat-vasárnapomat az idegenvezetői tanfolyam határozza majd meg. Ja, és ott lesznek még az oroszórák is, ennek idejét csak a Jóisten tudja, na meg persze Marci, az én kedves online tanárom. A Duolingo-t viszont elkezdtem már a nyár végén, naponta nyomaton az orosz gyakorlatokat (angolul). Egész jól megy, olyan 95% körül szoktam teljesíteni, haladok is rendesen előre a feladatokkal. 

Ősszel a mozgás ismét rendszeres lesz, újra elkezdtem a tervszerűen beosztott sportolást. Tegnaptól visszahoztam a napi rutinba a reggeli súlyzós edzéseket, ma elkezdtem a futást is, hetente fogok jógázni, stb. Nem aggódom azon, hogy nehéz lesz a visszatérés, hiszen eleve aktív nyaram volt, másrészt ott az izommemória.

Erről egyszer Kende írt egy biológia beadandót. Arról szólt, hogy ha az embernek megvan egy adott izommennyisége, állóképessége, akkor ha heteket, akár hónapokat is kihagy az edzésből, a már egyszer elért izomtömeget, a korábbi fizikumot sokkal gyorsabban visszanyeri egy olyan emberhez képest, aki soha nem edzett. (A beadandóban szó van még új sejtmagokról és szatellit sejtekből, de mivel ebből nem sokat értek, inkább nem terhelnélek titeket vele. Valami olyasmi, hogy a régi edzés során a szatellit sejtek már előállították az új sejtmagokat, a szervezetnek az újrakezdésnél csak a sejtnövekedéssel kell foglalkoznia.)

Az őszi étrendem sokkal tudatosabb lesz. Tegnap újra nekikezdtem az időszakos böjtnek. A gyakorlatban ugyebár ez azt jelenti, hogy csak 10.00 és 18.00 között étkezem, hogy a szervezetemnek 16 órája legyen a bevitt tápanyag feldolgozására. Kevesebb édességet fogok enni, ami nem lesz nehéz, mert hidegben úgysem kívánom a fagyit (höm-höm, mondjuk tegnap épp bejátszott egy kisgombócos Kinder az Adriában..). Ami viszont nagyon-nagyon fontos, és én még mindig küzdök vele, az a megfelelő folyadék-bevitel. Rettentő keveset iszom, egyszerűen kényszerítenem kell magamat arra, hogy ne száradjak ki.

Van egy ilyen fura ötletem, hogy jövőre szuper formába hozom magamat. Ugyanis 2024-ben leszek kereken fél évszázados. Az 50. szülinapomra nagyon ki akarom magamat pattintani, külsőleg-belsőleg egyaránt. Ennek a bevezető szakasza lesz a szeptembertől december végéig tartó időszak, a visszaállás a normál kerékvágásba. Januártól egy féléves begyorsítást tervezek, aminek áprilistól lesz egy három hónapos brutál felturbózó szakasza.

Ezek most a tervek, vállalások, persze a blogon folyamatosan be fogok nektek számolni a sikerekről, és - ha esetleg lesznek - a kudarcokról is bátran. 2024. július 2-án pedig majd úgyis meglátom/meglátjátok az eredményt.

Addig is: Ősz – Start!

(Direkt raktam most fel olyan nem túl előnyös képeket, amint sportolás után vagyok látható, smink nélkül, edzőruhában, kócosan, izzadtan...)

2023. szeptember

11 megjegyzés:

  1. Sok sikert a tervekhez! Az orosznak mi a motivacioja? Bocs, biztos irtad korabban, errol lemaradtam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Az első motiváció az orosz újratanulására egyetemen volt, mert kellett másik nyelvből nyelvvizsga, az oroszt meg ugye már valamennyire tudtam, hiszen 9 évig tanították, és nagyon jó tanárom volt. (Eredeti orosz, Natasa néni, Bánsági Ildikó színésznő édesanyja, sajnos nemrégiben elhunyt...) Így lett egy alapfokúm. 3 éve csak úgy kedvtelésből, mert tetszik a nyelv, ismét elkezdtem tanulni, online, Marcitól, de sajnos anyagi okok miatt az elmúlt tanévet ki kellett hagynom. Most konkrét motiváció van, szeretnék egy középfokút oroszból. Jelentkeztem egy idegenvezetői képzésre, és ugyebár az angol ott alap, azt mindenkinek tudnia kell. Viszont nagy előny, ha még egy másik nyelven is beszél az ember. Ezért a cél, hogy jövő év végéig lenyelvvizsgázzak.

      Törlés
  2. Aha, tehat van belso es kulso motivacio is:) Legjobb kombinacio a sikerhez! Nekem is ez a ket nyelvem, de sajnos az orosz "sadly neglected"... Peldat kellene vennem road:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, a legjobb. Vegyél, azért (is) írom a blogot!

      Törlés
  3. Kedves Réka! Azt megkérdezhetem, hogy mi a valódi, belső, személyes motivációja a "kipattintás"-nak ? Belgyógyászként vagyok kíváncsi rá. A pácienseimen azt tapasztaltam, hogy ez alapvetően mély önbizalomhiány által mozgatott kemény önsanyargatás, aminek egészségügyi kockázatai vannak, sajnos ezt látom nap, mint nap. Érdemes alaposan átgondolni azt, hogy mit és kinek szeretne bizonyítani? Miért? Külső megerősítésre van szüksége? Figyelemre? Bíztató szavakra? Ezeket a fontos kérdéseket nem nekem, vagy a nyilvánosságnak érdemes megválaszolni, hanem önmagának. Miért cseréli fel az egészséges, aktív és mértéktartó mozgással vezetett életét szélsőséges terhelésre egy születésnap miatt? Miért hirdeti a külső belső egyensúlyt, ha aztán olyan célokat tűz ki maga elé, ami ennek az ellenkezőjét eredményezné? Hova lett a harmónia? Mi hinyzik igazán az életéből az egészséges külső és belső harmóniához, magabiztossághoz? Mert az biztos, hogy nem a kocka has! Szeretettel: Dr. Tóth Melinda

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Melinda, Köszönöm, hogy írt, érdekes volt olvasni a meglátásait, kérdéseit. Viszont ezek szerint nem fogalmaztam pontosan, úgyhogy most megteszem. Nálam szó sincs önsanyargatásról! Persze a sportban nyilván mindig meghaladja az ember a korlátait, de én csak olyan mértékben, ami még jól esik. Nem hiszem, hogy reggel 45 percet tornázni, vagy hetente 3x elmenni futni szélsőséges volna. Nekem nem tetszik a 40 kilós test, nem tetszik a túl izmos alkat, nem cél a fogyás és a kockahas sem. Csak hogy tessek magamnak, és jól érezzem magamat a bőrömben. (Épp ma futás közben odaszólt nekem egy ismerős: Te minek futsz? Hiszen vékony vagy. Azt válaszoltam: Ha nem futnék, nem lennék vékony! :) ) Vékony egyébként egyáltalán nem akarok lenni, inkább arányosan karcsú alkatomat megőrizni, tovább formálni. Tehát egyáltalán nem külső a motiváció, bár, bevallom, nyilván nekem is, mint mindenkinek, jól esik mások dicsérete, de ebben a saját célkitűzés megvalósítása a lényeg. Ezeket én találom ki, én valósítom meg, senki se kényszerít rá, még csak nem is sugallja. Hiszen, mint egy egészséges 40-50-es, én is beveszem napi szinten a leszarom tablettámat, én már nem igazán érdekel, ki mit gondol vagy mond rólam. Az önbizalomhiányban igaza van, nagyon sokáig jellemző VOLT rám. Gyerekként, kamaszként, még fiatal felnőttként is erősen önbizalomhiányos voltam. Ez azonban az utóbbi évtizedben, hangsúlyosabban az elmúlt 1-másfél évben nagyon megváltozott. Úgy érzem, végre megvan bennem egy egészséges mértékű önbizalom, helyes az önértékelésem, tisztában vagyok az erősségeimmel (csakúgy, mint a hibáimmal, például naiv vagyok és közléskényszeres). A blogom célja azon kívül, hogy csak úgy beszámolok az életemről, a példamutatás. Nagyon sok visszajelzést kapok, hogy az írásaim hatására változtattak az olvasók az életükön. Ha azzal, hogy mesélek az életmódomról, csak egyetlen ember élete is megváltozik, máris megérte 14 éve elindítani a "Réka útjá"-t (akkor még BoldogSzer). Remélem, továbbra is olvasóm marad. Minden jót kívánok, Réka

      Törlés
    2. Még az jutott az eszembe, hogy ebben az egészben nem is a cél elérése a fontos. Már egy ideje, amióta először láttam a "Békés harcos útja" című filmet, egyik jelmondatommá vált: "Az út a cél." Tehát én magát a mozgás folyamatát szeretem! Hangosan szól a zene, vagy épp tök csendben vagyok önmagammal, én megélvezem, ahogy testem minden porcikáját megmozgatom; közben mindenfélén gondolkozom, vagy épp hogy benne vagyok a flow-ban. Tele vagyok energiával, mindenki azt kérdezi, honnan van nekem mindig ennyi energiám. Fogalmam sincs, de tény, hogy mozgásba fordítani az energiát számomra nagyon kellemes és hasznos. Ráadásul ez egy ördögi kör: minél többet mozgok, annál több lesz az energiám...

      Törlés
    3. Kedves Réka! Pont erre utaltam. Hogy milyen jó, hogy kiegyensúlyozott, egészséges, sok mozgással telnek a napjai. Én az írásából ezt a részt nem eröltetném egészségügyi okokból: "Az 50. szülinapomra nagyon ki akarom magamat pattintani, külsőleg-belsőleg egyaránt. Ennek a bevezető szakasza lesz a szeptembertől december végéig tartó időszak, a visszaállás a normál kerékvágásba. Januártól egy féléves begyorsítást tervezek, aminek áprilistól lesz egy három hónapos brutál felturbózó szakasza." Brutál felturbózü szakasz alatt nem tudom, hogy mit ért, de ha az is csak a flow szintjét jelenti, minden önsanyargatás nélkül, akkor az abszolút rendben van. Csak vigyázzon az egészségére, és mindig figyelje, hogy milyen lelki okok a mozgatórugói az egyes céloknak, és hogy ezek a célok a lelki okokra is megoldást adnak-e. Üdvözlettel: Melinda

      Törlés
    4. A felturbózás semmiképp nem jelenti azt, hogy százkilós súlyokat fogok emelgetni, nem tervezek indulni a Tour de France-on, és az ultramaraton sem szerepel a céljaim között. Inkább az, hogy folyamatosan tartom az edzést, nem hagyok ki egy alkalmat sem, mindig egy picit emelem az ismétlésszámot vagy még egy utcahosszal többet futok. Az egészségemre mindenképp figyelek, nemrégiben voltam komplett laboron, csak enyhe vashiányom van, gondolom a vega-étrend miatt, vasat szedek most rá, a többi értékem mind jó, a közérzetem is. A lelki okokon és a mozgatórugókon még el fogok gondolkozni, még az is lehet, hogy egy írás is fog erről születni. Köszönöm!

      Törlés
  4. Szia, a blog vege magaval ragadott :). Elkepzeltem en is hogy de jo lenne egy kicsit jobban ereznem magam a sajat boromben. :) Reszletesen irnal rola, amikor magaban a folyamatban leszel.
    Hatha tobb olvasodat sarkalod arra hogy valtozas mindenki eleteben csak jot tesz.
    Drukkolok hogy sikeruljon az amit celul tuztel ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! A megvalósítás az elképzeléssel kezdődik. Csak aztán bele is kell vágni! Pontosan a változásra ösztönzés a blogom egyik célja.

      Törlés