2021. április 3., szombat

Húsvét

Ez a Húsvét sok mindenben hasonlít a tavalyira, sok mindenben pedig nagyon is más. Azonosságok és különbségek ünnepe.

Idén nemhogy családi húsvét nem lesz, a nagyszülők oltásai miatt még a márciusi szülinapokat sem tudtuk megtartani, pedig négy is van belőlük, és már beléptünk az áprilisba. Végül is a falu most nincsen lezárva, be lehet jutni, de anyukám épp a mellékhatásokat próbálja kiheverni, így még várat egy kicsit magára a nagy családi összejövetel.

Tavaly egyedül voltam, most kettesben vagyunk. A lányok a tavaszi szünetre elmentek az apjukhoz (Egyikük szavaival élve: „Már megint lepasszolsz minket Apához?”). Ó, hát igen, már megint, mint minden tanítási szünetben, azaz összesen évente négyszer. És igenis: egy anyának néha jár a nyugi, a csend, a pihenés! Az időm felében úgysem bírok magammal, mindig kitalálok valami rendeznivalót és pörgök ezerrel. De azért jólesik írni, olvasni, satöbbi.

Majd ha megjönnek a gyerekek hétfő este vagy kedd délelőtt, akkor keresgélhetnek a kertben, mert akármilyen nagyok is már, a nyuszi akkor is nyuszi. Eddig kosarakba rejtette az édességet a Nyúl, azt kellett megtalálni, sokszor mindenféle cetliken leírt utasítások alapján, most viszont azt kérték, hogy mindent összevissza dugdosson el a kertben az a Nyúl, hadd legyen még izgalmasabb a kutakodás.

Az is előnye a gyerek-nélküli létnek, hogy a reggeli tornáimat végre nem csendben, hanem zenei aláfestéssel végezhetem. Dübörögnek a hangfalak, a ritmusra mozgok. Közben énekelek is ám, meg összevissza ugrabugrálok. A zene nagyon energikussá tesz. Tegnap annyira, hogy végre rászántam magamat a futásra is, ami nálam ugyebár kisebbfajta csodaszámba megy.

Idén Nagypéntekre is a legvacakabb munkálatokat terveztem be, ami ezúttal a sufni rendberakását jelenti, de aztán csak a felével végeztem. Azt mondtam magamban, nem szakad le az ég, ha hagyok a tennivalókból későbbre is. És inkább leültem lakberendezési előadásokat hallgatni! A pince még mindig mumus számomra, kábé fél éve merészkedtem le oda utoljára, érzésem szerint mega-káosz van lent. És hiába a 2020-as lomtalanítás, a sufni mögött most is van sok (oké, a tavalyihoz képest feleannyi) kacat.

Most Nagyszombatra esett az ünnepi nagybevásárlás. Szerencsére idén nincsenek azok a hülye idősávok, kényelmesen be tudtam vásárolni a váci piacon, meg a nagyboltban. Viszont mindenütt kötelező a maszk, amit mérhetetlenül utálok. Mondjuk fagyiztam egyet a napsütésben a főtéren. (Igen, közterületen, maszk nélkül elnyaltam egy fagylaltot!) Nem bírtam ki, hogy ne szépítsem tovább az otthonunkat, ezért vettem fonott kosarat, kaspót, és újabb virágokat.

A vonat idén is szinte tök üres volt befelé, visszafelé annál tömöttebb. Nem igazán szeretem a Balassagyarmatig menő járatokat (van, amikor csak Drégelypalánkig, máskor meg csak Diósjenőig megy a kis piros), mert mindig nagyon zajos családok szoktak felszállni, akik üvöltöznek meg zenét hallgatnak hangosan. Most azért a várakozás és az utazás alatt sikerült kiolvasnom egy egész Nők Lapját.

Vállamon a sok kilós hátizsák, kezemben a kosár, a dombra felfelé jövet szedtem innen-onnan néhány ágat, aranyesőt, fehér meg rózsaszín gyümölcsfa-ágakat, hogy az asztalokat díszítsem velük.

Bizony, Almáskert kivirágzott, és Húsvét tiszteletére két napja a mi kertünkben is szirmot bontott a két ringlófa, de rügyezik már a három cseresznyefa és az almafa is. Tavaly későbbre esett a húsvét, akkor már tudtam japánbirs-ágakkal is díszíteni a teret, de most a virágok helyén még csak pici rózsaszínű bimbók vannak a bokron.

Idén már a tavaszi nap-éj-egyenlőségre végeztem a házban a nagytakarítással, és húsvétra simán elvégeztük az alapvető kora tavaszi kerti munkálatokat. Tavaly pont az ünnep napján vetettem be magokkal a cserepeket, a palántázást meg csak utána kezdtem el, most viszont már egy ideje megvagyok mindennel. Ha kellemes az idő, akkor kiviszem a cserepeket a napsütésre, ha hűs és vacak, mint például ma, amikor fagyott éjjel és újra be kellett gyújtani, a cserépkályha közelében melegszenek. A karfiol- és karalábé már ki is hajtott!

Előbújtak a kerítés mentén a hagymások levelei, tulipánnak meg nárcisznak tűnnek, de most sem virágzanak. L Ma megjelent a legelső pitypang, és egyetlen árva kankalin. Elvetettem a körömvirág- és büdöske-magokat a veteményes szélén.

Az utolsó kisebb ágyásban lemetszettem a sok elszáradt növényt, Kincső visszavágta a vadrózsákat, aztán kigazoltam, felkapáltam, átgereblyéztem, és elültettem ide kettő rózsát. Az egyik sárga lesz, a másik cirmos rózsaszín (sötét ciklámen meg már eleve van).

Rengeteg nálunk a madár, röpködnek a cinkék, énekelnek a rigók, a gyerekeim elől borostyán takarásába menekül a süni, a szomszéd telekre pedig odaköltözött egy bagoly, aki éjjelente nagyon fura hangon huhog.

Áginak hála lett medvehagymánk is a jenei kastélykertből, így jut minden ennivalóhoz-ba-be. Múltkor medvehagymás bucit sütöttem, meg medvehagymás lángost, volt medvehagymás tojásrántotta is. Holnap elkészítem azt a menüt, amit a pályázatra állítottam össze, ott a töltött tojás lesz medvehagymás.

Tulajdonképpen tök jó ez az tavasz! Számomra ez az év egyik legszebb időszaka. Amúgy is, élvezem az életet, mint folyamatot, tudjátok: „az út a cél”, meg: „the chase is better than the catch”. Csak azt nem élvezem, hogy a tavaly megvásárolt négy koncertjegyem itt várakozik egy éve, és ki tudja, tombolhatunk-e 2021-ben Bagossy-n, Kowalsky-n, és persze Ákoson…


2021. április

(Elnézést, néhány fotó homályos lett, valamiért vacakolt a fényképezőgépem.)

6 megjegyzés:

  1. Koronavírusmentes áldott ünnepeket kívánok neked és kis (nagy) családodnak!
    És hálával is tartozom mert pár hete pont a tavaszi nagytakarítós posztod hatására pakoltam el a szobámból 3 nagy doboz könyvet. Azóta se találtam ki hova tehetném őket (padlás nagymami nem opció) de a szándék megvolt.
    Zsani

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Réka!

      A véletlen idevezérelt az oldaladra. Nagyon értékes, és inspiráló személyiség vagy.
      Több cikket is elolvastam, köszönöm az élményeket! Gratulálok ehhez a szépen kialakított élethez,s életvitelhez! S kívánom, hogy maradj is egészséges a főtéri fagyizás ellenére, s hogy, hordozó se legyél!🙏
      Tüdőtisztítással, erősítéssel lehet változtatni, ha baj lenne.🙏
      Áldott ünnepet,és jó egészséget kívánok az egész családnak! 🙏

      Üdvözlettel: Tünde

      Törlés
  2. Köszönöm, viszont kívánom! Természetesen mindenki makk-egészséges nálunk. A könyveket felajánlani a helyi könyvtárnak? Anyukám egy idős-otthonnak adományozott régebben könyveket, nagyon hálásak voltak érte. Örülök, hogy inspirálódsz!

    VálaszTörlés
  3. Az a baj hogy ezek azok a könyvek amikre még szükségem lesz egyszer csak nem mostanában vagy éppen nem szívesen válnék meg tőlük. Ősz végén három kisebb doboz gyerekkönyvet raktam össze és adtam az egyik helyi általános iskolának ők is nagyon örültek.
    Az inspirálódásnak én is örülök hálistennek most az írásban is jelen van.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Tünde! Az micsoda? Mármint a véletlen. Szerintem ugyanis olyan nem létezik, minden okkal történik. Igyekszem a lehető legtöbbet megtenni az egészségemért. Áldott húsvétot kívánok én is neked!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Réka!

    Egyetértek veled,nincsenek véletlenek.Köszönöm a jókívánságodat!
    S üdítő,tanító,sok példát mutató írásaidat! Jó egészséget,kitartást,s további békés,örömteli,sikeres napokat kívánok! ☀️🌷💗
    Tündi

    VálaszTörlés