Annyira kerek
hónap volt ez az április! Minden szempontból, és ez érvényes az ÉletIskolára
is. Tavaszhó… hmmm… sokkal inkább kora-nyár és az időjárás meghatározta, hogy
sokszor tanultunk kint a teraszon, és sokat mentünk ide-oda.
Ami a
legmeghatározóbb volt, az a környezet-, és természetismeret, sok-sok élő
tudással, gyakorlati tapasztalással. Először persze fel kellett frissíteni a
térképes ismereteket. Átismételtük a térképek fajtáit, színeit, a domborzati és
vízrajzi tényezőket. Ilus gyakorlatilag az összes megyét beazonosítja, és tudja
a megyeszékhelyek többségét is. Megtanulta a méretarány fogalmát és azt, hogyan
kell használni a vonalas mértéket.
A lányok hazánk
tájaival ismerkedtek. Ilus mindig kiválasztott egy tájegységet, annak
tanulmányoztuk a részeit, legmagasabb pontjait, folyóit-tavait. Milyen az
éghajlata, azaz a hőmérséklet, a napfény és a csapadék, és milyen a talaja.
Ezek alapján nekik kellett kikövetkeztetni, hogy vajon akkor miket
termesztenek-tenyésztenek, illetve megkerestük a legjellemzőbb ásványkincseket
is. Majd megnéztük, melyik megyéket érinti a táj, mik a jelentősebb városai, melyik úton lehet oda eljutni. Végül megkerestük a tájhoz tartozó
nevezetességeket és hungarikumokat. A hónapban a Kisalföld, a
Nyugat-magyarországi peremvidék, a Dunántúli-dombság és a középhegység,
valamint a Balaton került sorra.
Mindig a
hazánkhoz, tájakhoz kapcsolódó olvasmányokat kapott: Fertőd, Alpokalja, Pécs,
Pannonhalmi apátság, Tihanyi levendula, Duna. A természetről a vidéki életről
szólt a Bogáncs vagy a Kutya az árban is. Kincső is növényekről (kertészkedés,
vidéki élet) meg állatokról (gólya, fecske, állatkertek) olvasott. Budapestet
mindketten feldolgozták, volt szó a Lánchídról, az Andrássy útról, a Hősök
teréről, az Országházról és a Budai várról. Fontosnak találom a mindennapok
gyakorlatában hasznosítható készségeket, ezért olvastak például állatkerti
útmutatót vagy színházműsort is.
Mivel a XXI.
században élünk, nemcsak az atlaszt, hanem a netes programokat is illik tudni
használni. A wikimapián és a google maps-en kaptak gyakorlati feladatokat,
illetve az elvirával meg a menetrendek.hu-val terveztek útvonalakat.
A helyismeretet
egy kisebb és egy nagyobb témanappal koronáztuk meg. Ellátogattunk a nógrádi
tájházba, valamint Vácon tartottunk egy egész napos nagy projektet (lásd.
korábbi bejegyzésem).
Kincső még az
anyagokkal ismerkedett behatóbban. Azzal, milyen különböző tulajdonságaik vannak,
és ezeket hogyan érzékeljük. A három különböző halmazállapotot vizsgáltuk meg,
és ezek változásait, különösen a vízét (olvadás, párolgás, lecsapódás, fagyás).
Az oldódást kísérletekkel szemléltettük. A szilárd anyagok közül a kristályok
érdekelték őt a leginkább.
Ami a
természetismeret gyakorlati oldalát illeti, abból az egész csapatnak bőven volt
része. Terepet rendeztek, metszettek, talicskáztak, vasvilláztak, kapáltak,
gereblyéztek. Zöldségmagokat vetettek, hagymát duggattak, fát ültettek. A kislányokkal
medvehagymát szedtünk. A nagy közös kertekben a gyerekek rendszeres feladata az
esti locsolás lett, és segítenek gyomlálni is. A két kislány saját kiskertet
alakított ki, ahol már szépen bújnak elő a növénykék. (lásd. a kertünkről szóló
korábbi bejegyzéseimet).
Rengeteg vers
szólt a természetről és Magyarországról, pl. Szülőföldem szép határa, Darázs
garázs, Állatkerti útmutató… Tündérem már majdnem tudja az egész Tiszát, Kincső
pedig végre megtanulta az Anyám tyúkját. A verstanulást igencsak megkönnyítette,
hogy minden versszakhoz (sőt, Ilus külön minden sorhoz!) illusztrációkat
készítettek. A költészet napját versek sokaságával ünnepeltük meg. Az
iskolásaim ténylegesen: Kende is fellépett a sulis műsorban, olyan megható
verset szavalt, ami állítólag igencsak megindította a hallgatóságot.
Ilus a könyvtárból
a Tavitündérek titkát vette ki, és rendkívül gyorsan végzett is vele, Kincső
pedig a Szimat és a kolbásztolvaj-t olvasta ki. Közös történetünk (a
folytatásos esti mese) ebben a hónapban a Szív a kerítésen volt.
A nyelvtan
középpontjában még mindig az igék álltak. Ilona számára a három igemód
begyakorlása (a kijelentő és feltételes után most főleg a felszólító) volt a
lényeg; talán elmondható, hogy már nagyjából megy neki. Kincső is ezekkel
foglalkozik, de persze nem ennyire tudatosan, csak a helyesírásukkal. Nemcsak
arra figyelünk, hogy az „aggya” az „adjá”-nak írandó, hanem az is hogy a „tudtam”-ot
nem dt-vel ejtjük, hanem dupla tt-vel. Ezen kívül most olyan szavak
helyesírására gyúrtunk, amik becsapósak: hosszan hangzanak, de röviden írjuk
őket, pl. lesz, együtt vagy kisebb. A fiúktól kaptak egy Scrabble-t, azzal
játszottak betűjátékokat.
Valahogy mintha
kevesebbet írtak volna a gyerekek ebben a hónapban, de ezt én annak tudom be,
hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektettünk a természetismeretre és a nyelvtanra.
Virág egy gyönyörű illusztrált tavaszi verset készített Kendéék faliújságára,
amiből Kincső is ihletet merített, és ő is küldött be egy saját alkotást az
iskolába. A tájházi látogatás után egy írásos feladattal szedtük össze, miket
láttunk a tanulmányi kirándulás során. Ilus rövid üzeneteket és képeslapot írt,
valamint egy mesét a manóról. Fogalmazásában kedvenc költőjét, Petőfi Sándort
mutatta be. Míg Ilus fogalmaz, addig Kincső az írásos munkafüzetéből szokott
kreatív gyakorlatokat választani.
Egész hónapban
csak mértünk! Egyik héten hosszt, a másikon űrmértéket, a harmadikon tömeget, a
negyediken meg időt. Ez kb. így halad náluk a könnyebbtől a nehezebb felé. A
tömegnél nekik zavaró, hogy az alapmértékegység eléggé megfoghatatlan méretű –
a métert meg a litert átlátják, a grammot kevésbé. Az időnek az összevisszasága
totál összezavarja őket néha: 12-es, 24-es, 60-as szorzók kavalkádja nehezíti.
Volt szó mérőeszközökről, mértékegységekről, és ezek oda-vissza történő
átváltásairól. Legjobban persze ezt utálják, ennél kevésbé a szöveges
feladatokat, de legnagyobb kedvencük a tényleges mérés a gyakorlatban (Zoli
építkezése közben erre bőven volt lehetőség).
A matekozásnál a
bevezetés meg a levezetés kétféle szokott lenni. Vagy a szorzó- és osztókártyák,
vagy pedig egymásnak írnak különböző műveleteket. Az eredményt természetesen ők
is ellenőrzik; ilyenkor néha használhatják a számológépet, amit nagyon
kedvelnek.
Ilona szókincse
igencsak gyarapodott angolból: tanultuk a teljes test részeit és a ruhákat is. Útbaigazításokat
adtunk, ennél a kedvenc a robotjáték volt. Tudatosítottuk a többes-számot, és új
anyag volt a birtokos eset, kombinálva a have/has got-tal.
Többször
csinálok olyat, hogy ha épp főzök vagy mosogatok, berakok nekik egy-egy részt a
Relaxá-ból, vagy ők keresnek zenés-dalos angol videókat a neten, ami egyszerre
szórakozás és tanulás a számukra.
Most jöttem rá
döbbenten, hogy a jó idő beköszöntével a gyerekek alig rajzoltak meg énekeltek,
bár persze Csillag rendületlenül jár fuvolázni, Kincső pedig zongorázni, és
mindketten szolfézsra, amit nagyon szeretnek. Sőt, Csillag szabadidejében netes
segítséggel sok zenét tanult meg zongorán lejátszani. De úgy összességében az
énekórákat néhány kerekmesés dal jelentette áprilisban.
Annál többet
mozogtak, persze odakint. Az új játszórész a nagy kedvenc a lendülővel meg a
többféle hintával. Szinte mindenhová kerékpárral meg rollerrel járnak. Kende
csinált magának egy kerti húzódzkodót, ezen szokott edzeni. Kapott egy
gördeszkát, elkezdett rajta tanulgatni. Az iskolájuk kapott egy olyan
lehetőséget, hogy ingyen lehet járni kenu-edzésre a Nőtincsi tóra –
természetesen a fiam is élt ezzel a lehetőséggel.
A választások
kapcsán sokat beszélgettünk a gyerekekkel a politikáról. Ezen kívül téma volt
még a napirend, a rendezvények, és ünnepek. Beszélgettünk a barátságról, a
családi szokásokról, magyar hagyományokról. Ezen felül az internet előnyeiről
és veszélyeiről valamint arról, milyen tágas és színes a világ. Ehhez a Népek,
a Hogyan laknak és a Hogyan közlekednek című könyvek voltak segítségünkre.
Húsvétkor a
nagyszülőkkel az egész család a Természettudományi Múzeumban járt.
Csillagék
osztálya Szécsénybe utazott, ahol körbejárhatták a kastélyt és a múzeumot.
Sportnapot
tartottak Nógrádon, ahová nemcsak a névadó Hesz Mihály volt hivatalos, hanem egy
kenus olimpikon, Wichmann Tamás is. Az ünnepségen Kende készített vele
interjút!
Ennek a napnak a
keretében megnézhettünk egy kutyás bemutatót a focipályánál, és egy abszolút élethű
mentési akciót is („baleset”, rendőrök, tűzoltók, mentők).
Az iskolai
egészségnapon zöldségekből és gyümölcsökből készítettek szebbnél szebb
kompozíciókat, ahol Kendéék győzedelmeskedtek. Csillagék környezetvédelmi plakátot
készítettek, valamint minden osztály egészséges kóstolóval kínálta a többieket.
Virágról aki fél
év híján nagykorú, nem túl sokat tudok írni, mert alig látjuk őt itthon. A
párjával most költöztek be az új házba Medinán, azt újítgatják, csinosítgatják.
A festésben Kende is segített nekik. Tehát a legnagyobb gyerekem szép lassan
kirepül a családi fészekből, és önálló életet fog élni…
2018. április
Szia! Kende fekvételije hogy sikerült Abára?
VálaszTörlésŐsztől Kende is abai diák lesz :)
VálaszTörlés