2021. március 30., kedd

Veteményezés


Megejtettük a palántázást, méghozzá két szakaszban. Először kis műanyag cserepekbe kerültek a paradicsom-, paprika-, karfiol-, padlizsán- és káposztamagok. Ez amúgy újdonság, eddig karfiolt és káposztát mindig szabadföldbe vetettem, de sose lett belőlük normális növény, ezért idén most megpróbálom palántáról kiültetni őket.

Bár cukkinim, patisszonom és karalábém eddig is megtermett szabadföldben, most szintén kísérlet-jelleggel a felét palántázni fogom, és majd összehasonlítom a kétféle termést. Zellert és uborkát is ezzel a felét palántázós, félig szabadföldet megoldással termesztek idén. Második körben ezeket tettem cserepekbe, karalábéból kétfélét is.


Amikor kint kellemes az idő és süt a nap, a terasz világos részére viszem ki őket palántázó-tálcákon, ládákban, amikor pedig lemegy a nap és lehűl a levegő, bekerülnek a házba, és itt éjszakáznak a melegben. Minden nap kapnak vizet, hogy jól ki tudjanak csírázni.


Tavaly nagyon kicsi helyem volt, ahol gazdálkodhattam. Megörököltünk négy ágyást, azokat ültettem be. Tudtam, hogy idén legalább kétszer akkora veteményest akarok. Ősszel komposztot és állati trágyát raktunk a kert déli részére, és beszántattuk. Így sokkal nagyobb területünk lett. Az elején eső esett rá sokat, aztán egy ideig betakarta a hó, majd szépen kifagytak a rögök.


Most tavasszal egy ismerősünk géppel berotálta nekünk. Azt nem mondom, hogy csernozjom lett belőle, nem voltak illúzióim a börzsönyi erdőtalajt illetően, de jóval jobb a helyzet, mint tavaly. Érdekes figyelni, hogy egy veteményesen belül legalább háromféle talaj keveredik: van egész sötétbarna, van középbarna, és van szürkés is. Egyes részeken egész porhanyós, másutt keményen meg kell küzdeni a rögökkel.


Szombaton végre elkezdtük a zöldségmagok vetését az ágyásokba. Három plusz egy lány segédkezett nekem, lelkesítőnek kivitték a teraszra a laptopot, hangszórót, és végig üvöltött a zene. Szuper dolog táncikálva vetni! 


Viszonylag kevés nyavalygással tették a dolgukat a gyerekek, mivel közben néhány soronként szünetet engedélyeztem. A szüneteket igen változatosan töltöttük el: táncoltunk a teraszon mindenféle koreográfiákat, fagyiztunk, bújócskáztak. Ráadásul mindig választhattak, milyen munkát akarnak épp csinálni, eldönthették, mi a kedvükre való.


- Kapálás: ezt végig én csináltam, meg is volt másnapra az izomláz.

- Kiszedni a földből az ágakat, gyökereket-indákat, köveket. Találtunk benne némi szemetet is, sőt, én ma egy hupikék törp fejet is. J

- Végighúzni a kis kapa villás részével, még porhanyósabbá tenni a sort.

- Faágakkal megjelölni a sorok két végét, rátenni a tasakot, hogy oda mit vetettünk.

- Belevetni a magokat, duggatni a hagymákat.

- Betemetni a sort földdel a kis kapa segítségével.

- Meglocsolni a földet. Erre van kannánk is, slagunk is, kinek melyik tetszik jobban.


Eddig 26 sort vetettünk be, azaz hat ágyást. A következők kerültek a földbe: borsó, vörös- és lilahagyma, retek, spenót, háromféle saláta (jég, bordó fodros, és fejes), sárga- és fehérrépa. És máris megtelt a terület háromnegyede! A többi részbe majd április közepe táján fogom vetni a céklát, zöld- és tarkababot, kukoricát illetve a megmaradt zellert, karalábét, uborkát, cukkinit, csillagtököt.

A veteményes szélére virágok kerülnek, körömvirág és büdöske (bársonyvirág). Épp ma kaptam magokat (nem is értem, tavaly miért nem raktam el, mindig szoktam), nyáron ott fognak pompázni a zöldségek közelében, azokat védve a kártevőktől.


Ha nem lesz hely a palántákat kiültetni, akkor a feljebb lévő részeken magas-ágyásokat fogok kialakítani, és ott érik majd a paprika, paradicsom, más egyéb.


Most, hogy az idő egyre kellemesebb, egyre többet matatok kint amúgy is a kertben. Örököltünk egy kör alakú ágyást, ez elvileg egy fűszerkert (volt), amiben némi levendula, oregánó és citromfű van, ezek maradványait megmetszettem. Az ágyást kigazoltam, plusz földdel feltöltöttem, és a kopárabb részekre petrezselymet, majoránnát, bazsalikomot és még citromfüvet vetettem. A megmaradt fűszernövény magvakat egy balkonládába vetettem, alig várom, hogy illatozzon tőle a terasz!


Van még két kisebb kör-ágyás levendulával (sajnos autógumikba ültetve). Ezeket is metszettem, kigyomláltam, virágfölddel tápláltam. A kerítés mentén van még egy ilyen ágyás, az a legkaotikusabb, mindenféle maradványok vannak benne, főleg vadrózsa és levendula. miután rendbe raktam, új rózsatövek kerülnek majd ide. 


Itt Almáskertben is tavasz
odik. Van olyan kert, ami tele van kankalinnal, A miénk most kezd százszorszéppel, és a faluban már pár helyen kinyílt a nárcisz, másutt a jácint. Apropó, tudja valaki, hogy melyik az a bokor, ami ilyen korán rózsaszínű virágot bont? Láttunk egy ilyen szépséget, de nem jöttünk rá, mi lehet az.


Nálunk a gyümölcsfák virágzása lesz a következő nagy esemény, nagyon várjuk. A ringló fog először szirmot bontani, de már rügyeznek a cseresznyefák is.

Ma pedig végre megérkezett a várva várt eső, aminek örültek a növények (már nagyon szomjaztak szegények), és persze a lányok is, mert nem kellett locsolniuk (nálunk ez mindig az ő feladatuk).

Reggel és este brutál hangosan csicseregnek a madarak! Mondtam már, hogy imádom ezt az időszakot?

 

2021. március

2 megjegyzés:

  1. A bokor nem lehet kikeleti bangita?Még azelőtt virágzik, hogy a levelek megjelennének rajta.

    VálaszTörlés
  2. Simán lehet, soha nem hallottam még róla. (Csak a kányabangitáról) Most utánanéztem, a képek alapján hasonló tényleg. Köszönöm!

    VálaszTörlés