Ilona olvasmányai
és beszélgetéseink segítségével a történelem két évszázadát (XIX. és XX.)
felölelő szakaszát járta végig. Az időzítés kiváló volt így márciusra, hiszen az
első két hétben az 1848-as március 15-i forradalom előzményeiről, eseményeiről,
és következményeiről volt szó. Petőfi Sándor, Kossuth Lajos, Bem apó, Görgey Artúr,
a 13 aradi vértanú és Deák Ferenc tett nálunk virtuális látogatást.
Főleg történelmi
szemelvényeket és verseket olvasott hangosan: Nemzeti dal, Csatadal, Nemzetőr
dal, Március idusára, Piros vér a pesti utcán. A „Talpra magyar”-t már régóta
tudja fejből, és a Himnusz egyre több versszaka is megy.
Jó előkészítés
volt ez március 15-re, ami külön témanap volt ÉletIskolánkban. Beszélgettünk a
forradalom és a szabadságharc történéseiről, részleteket olvastam fel Petőfi
naplójából, kapcsolódó képeket és videókat néztünk, majd egy játékos tesztet töltöttek
ki a reformkorral-forradalommal-szabadságharccal kapcsolatban.
Elővettünk
minden éneket, ami csak ide kapcsolódhatott. Huszárdalokat, Kossuth nótákat, és
toborzókat. Ezeket a netről hallgattuk, és együtt énekeltük. A „Talpra magyar”-nak
rengeteg variációját megtaláltuk, főleg a rockos változat jött be nekik, de leginkább
a Kárpátia Huszárok című dala tetszett.
Csodálatos
kézműves alkotások születtek! Színes papírból zászlókat, kokárdát, csákót,
pártát, ágyút és kardot alkottak.
A hónap második
felében már a kiegyezésnél és a dualizmus koránál jártunk, aztán megérkeztünk a
múlt század eseményeihez, az I. és II. Világháborúhoz és az ’56-os forradalomhoz.
Sokat meséltem a gyerekeknek nagyszüleim és szüleim emlékeiről amik igencsak
meghatották őket.
Kincső főleg a
család és a szeretet témakörébe tartozó történeteket olvasott. Hogy milyen volt
József Attila családja, ki játszik Janikovszky Évával, hogyan tanult meg
olvasni Móra Ferenc, hogyan vált a kakasuk könyvvé, mitől lett nehéz Móricz Zsigmond
kétgarasosa, és hogyan emlékezett vissza Gárdonyi Géza nagyapójára.
A felolvasott
versei (Varró Dani, Bartos Erika, Tóth Krisztina) kisbabákról, gyerekkorról, szülőkről,
nagyszülőkről szóltak. Most már egyszerre tanulja az Altatót (van hozzá egy
kedvenc mese-videója), és az Anyám tyúkját.
Most, hogy végre
talán kezd megérkezni a tavasz, ezzel kapcsolatban is kapott olvasmányokat,
például a hóvirágról, ibolyáról, tulipánról, a vakondról, csigáról, vagy a
tavaszi erdőről.
Esténként most
már nem külön meséket olvasok nekik, hanem pöttyös könyvekből fejezeteket.
Fehér Klára „Mi, szemüvegesek” című könyvével már végeztünk is, most a „Szív a
kerítésen” van soron.
Azt hiszem, most
tört meg a jég, Ilus most vált igazi könyvolvasóvá. Sokat kellett rá várni, de
megérte. A könyvtárból ő a „Milla és Sugar” című könyvet vette ki, Kincső pedig
az „Apu hozott egy aligátort”. A hangos olvasást pedig azzal gyakorolják, hogy
vetítéskor ők mesélik a történeteket.
Írásban is
fejlődés történt, ebben a hónapban már kettő fogalmazást bírt megírni. Egyiket
a kedvenc növényéről, ami az orgona, a másikat a kedvenc tájáról, ami a
Balaton.
Tollbamondást én
is mondok nekik, meg ők is egymásnak. Szavakat, mondatokat, összefüggő szövegeket.
Határozottan egyre kevesebb hibát vétenek – ha tudják, hogy most a helyesírásra
kell fókuszálni. Szabad írás közben viszont, amikor a fogalmazásra
összpontosítanak, akkor jóval többet. Még mindig a másképp írjuk, másképp
ejtjük szavakat gyűrjük, és fogjuk is még, de most érzem úgy, hogy kezdik
felfogni a szóelemzés elvét.
Ehhez persze az
is kellett, hogy Kincső megtanulja, mi is az a szótő meg a toldalék. Tanultuk vele
a leggyakoribb helyragok és határozói ragok használatát és helyesírását. Pl.
Bemegyek a szobába – Bent vagyok a szobábaN. Labdát fejel – Véres fejJel.
Ilussal az
igéket nyomatjuk, amikkel sokkal csekélyebb barátságban van, mint a névszókkal.
Még mindig nehéz neki a cselekvést, történést és létezést felismerni. Viszont a
ragozás profin megy, és az igeidők is. Az igekötőket nem lehet elégszer
gyakorolni, most azon volt a hangsúly, hogy mikor írjuk egybe, és mikor külön. Belekóstoltunk
a különböző igemódokba (a mondatfajták átismétlésével), amiket majd a következő
hónapban részletezünk jobban.
A lányok nagyon
szeretik a keresztrejtvényeket, szókeresőket és hasonló nyelvi játékokat, de az
újdonság volt, hogy angolul csináltak ilyeneket egymásnak (és nekem!). A
gyakorolt szókincs az ellentétes tulajdonságok, a testrészek, a családtagok –
és most hozzájuk jött sok-sok állat. Ezeket persze játékosan gyakoroljuk
pantomimmel, a személyleírást „gengszterek” keresésével, családtagos
fejtörővel. A have/has (got) szerkezetet csoda, hogy még nem unják, most
viszont jött hozzá új, a can(’t). A robotjátékkal átismételtünk egy csomó igét,
majd azt gyakoroltuk, ki mit tud/nem tud megcsinálni.
Ausztráliában
élő barátunk jött el hozzánk látogatóba olasz feleségével (meg egy cuki
kisbabával), így a kommunikáció nyelve az angol volt. Meglepett, hogy a
beszélgetésből mennyi mindent megértett Kende (aki a nyelvérzékét nagyon nem tőlem
örökölte). Ő nyáron Kanadába megy az öcsémékhez, ott még inkább lesz alkalma az
idegen nyelv gyakorlására.
A szorzótáblát
állandó jelleggel gyakoroljuk, de most hozzájött Kincsőnél a kerek kétjegyűek
szorzása, és a kerek háromjegyűek osztása. Az írásbeli összeadáson és kivonáson
kívül a szorzást is egész jól kezdi érteni és használni. A különböző műveleteket
aztán szöveges feladatokkal gyakoroljuk, hogy érezzék, a mindennapi életben hol
jelenik meg a számtan.
Ilussal eleinte
az írásbeli osztáson volt a hangsúly, ami nagyon jól megy neki, de most szöveges
és más logikai feladatokkal körítettük. A „gondoltam egy számra” típusú
feladatok már igazából az egyenletek világába vitték.
Mindegyik
korosztály (a maga szintjén) a műveleti sorrenddel és a zárójel szerepével
foglalkozott. A nagyobbakkal pedig még átvettük az oszthatósági szabályokat és
a prímszámokat is. Erre alapozva megtanulták, hogyan kell egy számot prímtényezők
szorzatára bontani, és ezek segítségével megtalálni az osztóit (jó alap ez a
későbbi törtekkel való műveletekhez, ahol a közös nevezőt kell majd
megkeresni).
Ilonával az
időről és annak méréséről beszélgettünk. Aztán az energiáról volt szó; hogy
milyen forrásokból nyerjük (különös tekintettel a megújulókra!), mennyit
fogyasztunk, és hogyan takarékoskodhatunk vele. Végül a környezetszennyezés és
a környezetvédelem került terítékre, ami a mi családunk egyik központi témája.
Csakúgy, mint
Kincsőé, az egészséges életmód. De mi nem a betegségekre meg orvoshoz járásra
fektettük a hangsúlyt, hanem a mozgásra és a táplálkozásra (piramis,
tápanyagok), valamint a lelki egészségre. Ez utóbbinak alapja az önismeret.
A kislányok
kedvenc „tantárgya” az erkölcstan, azaz amikor különböző témákról beszélgetünk.
Ebben a hónapban a különböző generációk közötti együttműködés és ellentét volt
a téma, és szó volt a minket körülvevő emberekről, rokonokról, barátokról,
szomszédokról, idegenekről, a velük való kapcsolatról, kommunikációról. Megint
többször előkerülnek nálunk az angyalkártyák, és néha egész spirituális jellegűvé
változik a beszélgetésünk.
A hónap
időjárása legalább olyan változatos képet mutatott, mint februárban. Amikor
hideg volt és havazott, akkor a gyerekek szánkóztak a kertben, vagy zacskókon
csúszkáltak le a domboldalon. Szuper ugratókat készítettek a hóból, és ezek
segítségével röpültek a levegőben. Mindenki kipróbálhatta Zoli hótalpát, és
nagyon ügyesen ment nekik.
Amikor meg az
időjárás engedte, előkerültek a görkorcsolyák, rollerek és biciklik. Kende egy
egész délutánt szánt rá, hogy a kerékpárok tavaszi szervízelését elvégezze, és
8-9 bicikliből összerakjon 4-5 használhatót, amiken aztán a környező utcákban
kerekeztek. A kertben még mindig a lendülő a favorit (télen-nyáron), de azért
csúszdáznak és hintáznak is néha.
A hónapban a
fagy és a hó miatt szinte alig volt lehetőségünk a kertben dolgozni, de egy
kicsit azért részt vehettek a gyerekek a kinti munkákban is. Bozótot irtottunk,
metszettünk, gereblyéztünk, terepet rendeztünk, szemetet szedtünk. Rengeteg tűzifát
pakoltunk el, cserepeket hordtunk, teraszt rendeztünk: így élő nálunk a
„tornaóra.
A ’48-as
kézművességen kívül főleg festettek, a húsvétra készülve tojásokat és
nyuszikat. Még Kende is leült velük alkotni (ez nála nagy szó!), a keze alól
expresszionista művek kerültek ki.
Egyik este hármasban voltunk itthon. A kislányok kitalálták, hogy édességet fognak készíteni. Elővették a szakácskönyvet, kinézték a recepteket, és egyedül meg is csinálták a vacsorát. Ilona darapudingot főzött, Kincső pedig finom-morzsát sütött. Nagyon finom lett, komolyan!
Ő más művészeti
ágban is okozott meglepetést, és ez a zene. Azt tudom, hogy jó a hangja és
szeret is énekelni, de most a zongorázásra kattant rá teljesen. Letöltöttek
különböző számokat a netről, és azokat igyekeznek megtanulni a szintetizátoron.
Kende Alan Walker: Faded-jét játssza napjában nagyjából százszor, Ilona pedig a Szamárindulót. Kincső a
komolyzenei darabok mellett a „Legyetek jók, ha tudtok”-at, a tripla szülinapon pedig zenéléssel örvendeztette meg az ünnepelteket.
Csillag a Despacito
után mostanság a Havannát pöntyögi leggyakrabban. Ő amúgy a Víz világnapja
alkalmából lépett fel az iskolában, persze fuvolán játszott.
Csillag és Kende
ebben a hónapban is megnéztek egy színi-előadást. A váci Dunakanyar színházban
látták a „Tanár úr kérem”-et.
Kettejüket
barátaik elhívták Gödre, ahol a hűs időben a benti termál-medencében
melegedtek, pancsoltak, úsztak.
Az ünnepi hosszú
hétvégén több barátjuk is eljött Nógrádra. Volt, hogy kilenc gyerek
randalírozott a tetőtérben (A folyamatosan szakadó eső miatt kinti program nem
jöhetett szóba). Volt „Felelsz vagy mersz” és pizsi-parti, palacsintasütés és
persze filmnézés is.
Kende számára a sport
jegyében telt a hónap. Ő ugye az iskolájuk kézilabda-csapatának a kapusa.
Rétságon játszottak egy elődöntőt, aztán Balassagyarmaton a járási döntőt, ahol
továbbjutottak a döntőbe. Ehhez már Salgótarjánba kellett utazniuk, ahol kemény
küzdelmek után a megyei 4. helyet sikerült megszerezniük.
Nemcsak kéziben,
de futásban is remekelt a fiam is, a csapatuk is. Egy kistérségi futóversenyt
rendeztek Nagyorosziban, ahol iskolájuk két csapattal indult, egyikben a jobb,
másikban a kevésbé ügyes futók. Kende ez utóbbiba került, hiszen (legalábbis
eddig én is úgy tudtam) a futás nem az ő erőssége – na, erre most rácáfolt. Ez
a 2. számú csapat ezüstérmes lett, csak a házigazdák előzték meg őket. Külön
büszkeség, hogy a fiam a saját iskolatársai közül legelsőként ért célba.
Ebben a hónapban
elkészültek róla és a nyolcadik osztályról a tablóképek. (Minimum tízszer
levett majd felvett, kivasalt, majd újra kivasalt ing, hússzor megkötött
nyakkendő…)
Emlékezhettek
rá, hogy tavaly a lányok jártak néptáncra, Szendehelyre. Idén ez elmaradt,
főként utazási nehézségek miatt. Erre jött a jó hír, hogy Nógrádon is lesz
néptánc. Ráadásul nemcsak gyerekeknek, hanem felnőtteknek is, és még inkább
ráadásul: ingyen (egy egyesületi pályázat jóvoltából). Csillag és Ilona csak
elkísértek minket, és nézők voltak, de mi Kincsővel beálltunk. Átvettük az
alaplépéseket, aztán rögtön elkezdtünk egy koreográfiát is. Az asszonyok
kontyolót, a lánykák lakodalmast. (Mondanom se kell, nulla darab férfiember
vett részt…)
A Boróka Társaskörben
márciusban is részt vettük, ahol fergeteges Dixit és Imagine csatákat vívtunk.
Nagyon szeretem ezeket az alkalmakat, mert kisgyerekektől a középkorúakig
minden korosztály megtalálja a kedvére való játékot. Néha külön asztalhoz
telepszenek a gyerekek illetve a felnőttek, de ezúttal végig egy nagy kupacban
játszott minden korosztály.
Virágék a
Nyugat-Magyarországi peremvidéken töltötték egyhetes osztálykirándulásukat. Sajnos
elég vacak időt fogtak ki, hűs volt és csapadékos, de azért sok minden belefért
a programba. Volt határátlépés, túra, és körülnéztek az Őrség szép falvaiban
is. Barátnőjével egy környezetvédelmi projektet csinálnak, aminek egyik része
egy kukafestési pályázat volt. (Soha nem gondoltam volna, hogy egy kuka szép is
lehet…)
Azt már látom,
hogy áprilisban hazánk tájai és a természet lesz középpontban. Kialakítjuk a
kiskerteket, veteményezünk, és sokat fogunk mérni is… Csak legyen már itt végre
az igazi tavasz!
2017. március
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése